Radio om skovene i klimaerklæringen og i dansk politik

1. januar 2010
Martin Einfeldt, Dansk Skovforening

DR's Orientering på P1 har fulgt op på Skovforeningens udmelding om at FNs klimaerklæring er bedre end den danske regerings Grøn Vækst når det gælder skovene.

Hør interviewet med skovrådets formand, professor Niels Elers Koch, og med nobelprisvinder og grundlægger af The Green Belt Movement Wangari Maathai.

Det er 10 opløftende og tankevækkende minutter. For eksempel er det slående at fru Maathai og hr. Koch uafhængigt af hinanden - og fra deres vidt forskellige placeringer i verden og i skovdebatten - har samme budskab:

Når politikerne anerkender og påskønner skovenes og træets enorme værdi for klimaet og for verden i det hele taget, bør der investeres langt mere i plantning og bæredygtig udnyttelse af skove og træ. Og der er ingen grund for politikerne til at vente, investeringerne vil rigeligt betale sig hjem.

Tidligere nyheder i sagen

22. december 2009
FN's klimaerklæring bedre Grøn Vækst

22. december 2009
Skovrådet: Det haster med en dansk skovpolitik

27. november 2009
Skovforeningen i foretræde i Folketingets miljøudvalg for at presse på for at Miljøministerens bebudede skovpolitiske udvalg sættes i gang hurtigst muligt.

9. september 2009
Regeringen dropper skovene i finanslovsforslaget, men andre husker. Regeringen fortsætter med at fjerne de ordninger som fremmer bæredygtighed i de private skove, herunder ordningen til fremme brugen af træ, verdens mest miljøvenlige råstof. Men både Naturfredningsforeningen, SFs og De Konservatives miljøordførere taler nu om at der må penge til skovene.

1. maj 2009
Miljøministeren erkender at Grøn Vækst glemte skovene. Regeringen har offentliggjort sin strategi Grøn Vækst: Der skrives mange gode ting om de eksisterende skoves værdier, men der er ingen plan for at udvikle disse værdier for fremtiden. Fx er træ, verdens mest miljøvenlige råstof, helt overset i strategien.

Og Wangari Maathai er også nævnt her:

17. december 2009
Genplant Planeten fortsætter: Børn planter også træer i 2010. 35.000 danske børn har plantet 100.000 træer i 2009 og lært hvorfor træer, træprodukter og bæredygtig skovdrift gavner klimaet. Det er sket i projekt Genplant Planeten som fortsætter i 2010. Læs også den internationale deklaration om børn og plantning.