Folket imod skovsvineri

19. oktober 2009
Niels Reventlow og Jan Søndergaard, Dansk Skovforening

98 % af befolkningen ser det som et problem at der smides affald i skovene, ifølge Hold Danmark Rents nye undersøgelse som præsenteres i Skoven 10/09. Det er et godt grundlag for at få gjort noget ved problemet. Og noget skal der gøres:

Skovejerne hænger stadig på regningen for at få fjernet affald smidt langs offentlig vej. Det er rablende uretfærdigt. Og hvis skovejeren lader affaldet blive liggende, tiltrækker det ofte endnu mere affald.

Hvis skovenes affaldsproblem skal løses, skal affaldet fjernes løbende. For skovgæsternes og dyrenes skyld og for at undgå affaldets magnetiske virkning på mere affald.

Derfor må politikerne sørge for:
  • at det offentlige betaler fjernelsen af det ulovlige affald, der fra offentlige veje smides ind i skovene.
  • at skovejerne får mulighed for via brand-, tyveri- og hærværksordningen at få fjernet spredte affaldsaflæsninger periodisk, fx et par gange om året, afhængig af mængderne i skoven.
  • at forenkle politianmeldelsen forud for at brand-, tyveri- og hærværksordningen betaler fjernelsen. Politianmeldelse er urimeligt besværligt og unødvendigt, da affaldsaflæsninger ikke kan anmeldes via politiets hjemmeside. Et fotografi må i langt de fleste situationer være dokumentation nok, og anmeldelse af flere affaldslæs bør kunne ske samtidig.
Affaldsaflæsninger i skovene er et problem som politikerne ikke har prioriteret i mange år. Der skal sandsynligvis et klart folkeligt ønske om handling til før der sker der noget.

Og efter etableringen af Hold Danmark Rent som straks har kastet sig over skovenes affaldsproblem, er der måske håb om at fjernelsen af affaldet bliver et folkekrav.

Vores anbefaling til skovejerne er:

Vis alt det affald frem der lander i skovene. Fotografer det. Send billederne til Skoven, til Hold Danmark Rent og til de lokale aviser. Ring også til lokalradioen og fortæl om affaldet.

98 % af danskerne ønsker affaldet ud af skovene, og alle vil kunne se urimeligheden og udueligheden i at skovejerne hænger på regningen.

Undersøgelse af danskernes og skovfolks holdning til affald i skov
95% af skovejerne oplever problemer med affald i skovene. Over halvdelen mener oven i købet at problemet er stigende. Og 98 % af befolkningen mener at affaldet i skovene er et problem. Læs artiklen fra Skoven 10/2009 om Hold Danmark Rents undersøgelse.

Fotokonkurrence om affald i skov
Tag et foto af affald i skov og send det til Hold Danmark Rent. Hvis du sender inden 15. november 2009, kan du vinde smagfulde præmier. Læs mere her.

Om Hold Danmark Rent
Hold Danmark Rent er en erhvervsdrivende fond som skal mindske problemet med henkastet affald og forandre danskernes syn på at smide affald. Læs mere om Hold Danmark Rent på deres hjemmeside