Undersøgelse af danskernes holdninger til affald i skoven

30. oktober 2009
Søren Fodgaard, Dansk Skovforening

2/3 af danskerne synes at der ligger meget affald i skovene. 98 % synes at det er et problem, især fordi det er grimt at se på. Kun 2% oplyser direkte at de smider affald, og det er mest ret uskadelige typer affald.

95% af skovenes ejere og ansatte oplever problemer med affald i skovene. Over halvdelen mener oven i købet at problemet er stigende. Emballage fra mad og drikke udpeges som det største problem, med store aflæsninger som nummer to. Mange private skove ved ikke de kan få erstatning for større skader og i visse tilfælde for fjernelse af affaldet.

Undersøgelsen af gennemført af Hold Danmark Rent i samarbejde med Dansk Skovforening og Skov- og Naturstyrelsen.

Læs artiklen om undersøgelsen fra Skoven 10/2009: Affald i Skov - danskernes holdninger (PDF-fil).

Skovforeningens holdning i sagen
Læs lederen fra Skoven 10/09: Folket imod skovsvineri

Fotokonkurrence om affald i skov
Tag et foto af affald i skov og send det til Hold Danmark Rent. Hvis du sender inden 15. november 2009, kan du vinde smagfulde præmier. Læs mere her.

Om Hold Danmark Rent
Hold Danmark Rent er en erhvervsdrivende fond som skal mindske problemet med henkastet affald og forandre danskernes syn på at smide affald. Læs mere om Hold Danmark Rent på deres hjemmeside