Møde og ekskursion den 30. marts:

Hvordan bekæmper jeg barkbillerne?

18. marts 2007
Martin Einfeldt, Dansk Skovforening

Angreb af typografen truer nåleskove mange steder i Nord- og Midtjylland. Billerne yngler normalt i døde og døende træer. Men siden stormfaldet i januar 2005 er bestanden øget fordi billerne har opformeret sig i de stormfældede træer og derefter kastet sig over de svækkede randtræer. Bestanden nu så stor at billerne kan gå på stående, levende træer og slå dem ihjel fra en kant af.

Dansk Skovforening, Skov & Landskab samt Skovdyrkerforeningen Midtjylland inviterer til møde og ekskursion hvor du kan høre om:
  • Hvordan ser man om der er angreb?
  • Hvilken indflydelse har vejret på angrebet?
  • Hvordan bekæmper man billerne og begrænser skaden på skoven?
På mødet fortæller seniorforsker Hans Peter Ravn fra Skov & Landskab om barkbillens levevis og metoder til bekæmpelse, fx feromon i overvågningsfælder og på fangtræ. Derefter tager vi i skoven og viser hvordan modforholdsreglerne kan udføres i praksis.

Mødet afholdes på Ans Kro, Vestre Langgade 5, 8643 Ans By. Tlf.: 8687 0033.

Ekskursionen afholdes i den nærliggende Ulricsgaard Skov, Frisholtvej, på østsiden af Tange Sø.

Tid

Arrangementet afholdes fredag den 30. marts. Mødet på Ans Kro begynder kl. 13.00 og varer cirka en time. Derefter tager vi i skoven hvor ekskursionen slutter kl. 16.00.

Tilmelding

Alle er velkomne. Tag gerne din nabo med, for barkbillerne kender ikke ejendomsgrænser, og en effektiv bekæmpelse forudsætter at alle er med.

Der er gratis at deltage i arrangementet, men kaffe og kringle på kroen koster 39 kr. som deltagerne selv betaler på stedet.

Af hensyn til det praktiske arrangement beder vi om tilmelding senest tirsdag den 27. marts på tlf.: 3324 4266 eller mail info@skovforeningen.dk.