Skovbørnehaver

Skovbørnehave
Skovbørnehaver er børnehaver der opholder sig mere eller mindre i skoven eller naturen. Der er et utal af forskellige typer af skovbørnehaver.

Typer af børnehaver

Nogle er udflytterbørnehaver, hvor børnene hver dag tager bussen ud ad byen og hvor børnene er udendørs det meste af dagen, med base i bussen. Andre har base i en hytte eller et hus, der ligger ude i naturen. I nogle børnehaver skiftes stuerne til at være ude en periode, i andre er det hele børnehaven der rykker ud.

Find en skovbørnehave

Det er ikke så ligetil at danne sig et overblik over hvor mange skovbørnehaver vi har i Danmark, da der ikke er nogen der har samlet informationerne ind fra kommunerne. Men der er en del. Går man ind på en kommunes hjemmeside og søger på skovbørnehave, vil man ofte finde oplysninger om de skovbørnehaver der er i kommunen.

Lav en skovbørnehave

Der er skovbørnehaver i både offentlige og private skove. Hvis man ønsker at etablere en skovbørnehave i en privat skov, kan man kontakte skovens ejer eller Dansk Skovforening. Du finder en række link til danske skovejendomme her.
Mere information
Marie-Louise Bretner