Skoven i maj

El blade

Blade

De fleste af træernes blade folder sig ud i løbet af maj måned. Men hvad laver bladene,hvordan er de bygget op og hvad kan vi bruge dem til? Planter skal have vand og næringsstoffer fra jorden og lys fra solen for at kunne overleve. For at skaffe mest muligt lys har træerne udviklet stammer, så de kan komme op i højden, op over andre planter. De har grene, så de kan brede sig oppe i lyset. Og de har rødder, så de kan opsuge vand og næringsstoffer og stå fast.

Fotosyntesen

Men at udvikle og holde sådan et kæmpeapparat i gang kræver meget energi. Det skaffer bladene. De virker som små fabrikker, der laver sukkerstoffer (som også kaldes glucose eller kulhydrater). Sukkerstofferne er træets energi – det som det lever af og vokser på. Og træet kan gemme sukkerstofferne til hårde tider, hvis det oplagrer sukkeretsom stivelse. Bladene er kort fortalt bygget op af celler, spalteåbninger og ledningsstrenge. Inde i cellerne findes grønkornene,nogle små bitte grønne korn. Herindelaves træets energi ved
at vandog kuldioxid omdannes til ilt og sukkerstoffer. Denne proces kaldes fotosyntesen.

Læs mere om skoven i maj (pdf-fil)