Skovens Dag i Klosterskoven, Svenstrup Gods

Postkort fra en tilfreds deltager

Knap 100 personer incl. børn og hunde kom forventningsfulde til ”De 3 ege” i Klosterskoven, hvor professor Ib Johnsen på en pædagogisk og meget morsom måde opfyldte deltagernes videbegærlighed om alle skovens både små og store vækster samt til dels vingede væsener.

Ud over af ”bøgens snudebille” kaldet ”bøgeloppen” ved nærstudie ligner en lille, ja, endda meget lille elefant, er ingen af deltagerne nu mere i tvivl om, at den kønne hvide fladstjerne (udtalt på fynsk: fla-stjerne) har 3 grifler, fordi den har 3 bogstaver til at begynde med. Enhver lærte også forskellen at kende på om den til dels ukendte og uanseelige bingelurts han- og hunblomster grundet på, at plantens danske navn kan henføres til det tyske ord ”genossen”.

Efter en meget fornøjelig og oplysende rundtur i skoven sluttede man, hvor turen begyndte ved ”De 3 ege”, hvor Borup Brass Band dygtig ledet af dirigent Andreas Vetö musicerede til den store guldmedalje, alt imedens de fremmødte lejrede sig i græsset og fortærede deres medbragte madpakke og måske en enkelt kold genstand.

Læs postkort fra Skovens Dag 2010

Læs mere om Skovens Dag.