Skovens Dag i Klostermølle

Postkort fra Mette Bærbach Madsen

I går søndag var der Skovens Dag på Klostermølle, og det var intet mindre end en fantastisk oplevelse. Der kom over 1000 mennesker her på Klostermølle.

Skovens Dag på Klostermølle skulle vise sig at være en boblende smeltedigel af krible-krableture for de mindste, kanoture for de største og for dem midt imellem var der alt lige fra klatretræer til bjergbestigning. Alt sammen for at give børnefamilier og andre naturinteresserede en på opleveren og samtidig få forståelse for skoven, dens økosystem og ikke mindst dens rige oplevelsesmuligheder.

Klostermølle er til daglig et fredfyldt og smukt naturområde, hvor benediktinermunke frem til det 12. århundrede mediterede og dyrkede magiske, mystiske urter. Men søndag d. 9. maj sydede og boblede stedet af børnestemmer, brægende geder, et fantastisk jazzorkester og mange hundrede besøgende, der prøvede de mange naturtilbud.
De fremmødte kunne prøve hestevognskørsel fra Klostermølle til Ny Vissing Kloster, møde munke, der fortalte om stedets historie og smage på årstidens vilde planter og urter. Det gjaldt først og fremmest om at give gæsterne gode naturoplevelser, så i smeltedigelen var der hældt et omfattende udbud af naturoplevelser: bueskydning, bålmad og snobrød, fiskeri og vådtrækning i Mossø, fugleture, kanoture, opgavevandringer, skraldelabyrinter, gårdbutik og masser af kaffe, the og varm kakao, som det sig hører til.

Det sydede og boblede af glade børn, som klappede gederne, spiste snobrød, klatrede i træer, skød med bue og pil, undersøgte vandhuller og smådyr i skoven, deltog i rollespil og i det hele taget fik en dejlig dag i det grønne sammen med deres forældre.

Skov- og Naturstyrelsen arrangerer hvert år Skovens Dag rundt om i hele landet, og Natur & Ungdom nød godt af, at arrangementet i år fandt sted på Klostermølle, som også er hjemsted for foreningens sekretariat, lejrskole og naturskole. Arrangementet var resultatet af en koordineret indsats af Skov- og Naturstyrelsen Søhøjlandet, Gudenå explorer, en række lokale natur-institutioner, samt Natur & Ungdom. Især foreningens mange frivillige, der blandt andet talte de kursister, der er i gang med at uddanne sig til naturformidlere ved Natur & Ungdoms Ildfugleuddannelse.

Torben Jørgensen, Natur & Ungdoms naturvejleder, er endnu ikke helt kommet sig over dagen: "Jeg glæder mig over, at der var så mange af foreningens ildsjæle og også de helt nye ildfugle, som lagde en kæmpe indsats og dermed var med til at gøre dagen vellykket for de mere end 1000 mennesker, der var mødt op. Nu skal vi lige have pusten inden på fredag, hvor vores store natur-ekspedition løber af stablen".

For det slutter ikke med Skovens Dag. Natur & Ungdom har mange jern i ilden, og det næste arrangement, der er løbet ud af støbeskeen, er Gudenå Eksplorer-ekspeditionen: "Et døgn i naturen", som foregår i Kr. Himmelfartsferien fra d. 14.-15. maj. Her kan naturinteresserede familier deltage i Gudenå Explorer-ekspedition 2010 fra fredag kl. 14 til lørdag kl. 15. Ekspeditionen tilbyder oplevelser for seje børnefamilier, som er friske på en overnatning i det fri. I løbet af ekspeditionsdøgnet vil ekspeditionsdeltagerne få mulighed for selv at gøre erfaringer med friluftslivet.

Billeder fra Skovens Dag 2010 i Klostermølle

Fotograf: Mette Bærbach Madsen