Skovens Dag i Holbæk Kommune

Postkort fra Laila Gdowski

Skovens Dag 2010 i Holbæk Kommune blev afholdt forskellige steder; et af stederne var det rekreative nærområde Syvendekøb Mark i Mørkøv, hvor dagen blev arrangeret i samarbejde mellem Holbæk Kommunes naturvejleder for alle målgrupper (undertegnede) og foreningen Øko-land Mørkøv. Målet var at vise hvor mange spændende dyr, der egentlig lever i det forholdsvis nye rekreative nærområde omkranset af nybyggede huse, og at få beboerne til at benytte området mere.

Dagen bød på insekt-safari i Nyskoven – en nyere skov fra 2006, hvor de ca. 3000 træer blev plantet af nogle af foreningens medlemmer – med hjemmelavede insektsugere af plastemballage sponseret til dagen af Rieber&Son (K-salat). Det var et stort hit blandt deltagerne dels at lave insektsugerne, men også en regulær øjenåbner, da den senere blev taget i brug, og mange spændende dyr dukkede op på både blade og i skovbunden. Målet med at lave insektsugerne var at sætte fokus på (den manglende) udnyttelse af mademballage, som de fleste vel blot kasserer efter brug, og enkelte deltagere nævnte, at de helt klart ville bære idéen videre til spejdergruppen og børnenes børnehave, for det var jo lige for og næsten gratis!

Senere blev den ene af områdets søer, Syvendekøb Sø, undersøgt med fiskesigter, og fangsten blev ivrigt studeret i fotobakker og tovejs-lupper fra Holbæk Kommunes mobile naturvejledningstilbud – Naturmobilen – en bil udstyret med feltudstyr til alle naturområder og til ca. 30 personer. Der blev bl.a. fundet 9-piggede hundestejler, guldsmedenymfer og en stavtæge og selvom det var børnene, der fiskede, så var både forældre og bedsteforældre meget interesserede i at se, hvad der blev fanget og i at høre mere om dyrenes levevis.

Der deltog 53 børn og voksne fra 0-90 år i arrangementet på trods af kulde og regn, og flere beboere var oven i købet hjemme og hente mindre søskende og forældre, så det betragter jeg helt klart som en stor succes.

Billeder fra Skovens Dag 2010 i Holbæk Kommune

Fotograf: Laila Gdowski