Skovens Dag 2011 i Skjoldenæsholm

Postkort fra Skovfoged Poul Norup

Mange tilbud – få deltagere

På Skjoldenæsholm mellem Ringsted og Roskilde havde vi lavet et stort arrangement i samarbejde med en række lokale foreninger der bruger vores skov i hverdagen.

Der kom omkring 100 gæster, som alle udtrykte stor tilfredshed. Men en række af foreningerne følte der var for få deltagere i betragtning af det store arrangement.

Der var 5 fra Politihundeforeningen som viste deres hundes færdigheder. Roskilde Orienteringsklub stillede med to mand som fortalte om o-løb, og der var to fra Dansk Vandrelaug som fortalte om vandreture. Alle tre ville godt have haft flere gæster.

En rideskole deltog med fire heste, og havde haft en rigtig god dag. Det samme gjaldt eventfirmaet SagensNatur med to mand som gav mulighed for at skyde med bue og lave vikingespil.

En biolog fra Biomedia fortalte planter og dyr og havde haft en fin dag. Spejderne (fem voksne) havde stort besøg til pølsegrillning og pandekagebagning i vores bålhus og bålplads, og de var mere end begejstrede.

Endelig stod jeg selv ved en stor stak cellulosetræ og fik en rigtig god snak med omkring 40 af gæsterne om hvad træet kan bruges til. Jeg synes der er en meget bedre dialog med små grupper i stedet for en stor flok, man trækker igennem skoven.

Den generelle bedømmelse af arrangementet fra de deltagende foreninger var meget tilfredsstillende. De kunne godt forestille sig, at vi gjorde det hvert år, for de synes alle, at de får god reklame for deres fritidsinteresser, og at de kan tage sig godt af skovgæsterne.

Jeg synes personligt at det er meget at stable på benene for et begrænset antal mennesker. Til gengæld har alle deltagere fået en rigtig god oplevelse, og vi har haft en god dialog med mange foreninger og brugere af skoven.

Vi får en fornemmelse af, hvordan vores skov ”fungerer”. Det er en vigtig ting i hverdagen og kan vise os, om der skal ændres i den daglige attitude og ”service”.

De faktiske udgifter beløber sig til ca. 3500 kr (primært frokost til de deltagende foreninger), en skovarbejder til 1850 kr, og jeg har brugt ca. en uge i mange små bidder.

Skovens Dag var omtalt i Dagbladet og den lokale ugeavis, og den lokale presse har givet en fin behandling.

Opbakningen fra Naturstyrelsen har været for dårlig. Der var ikke fortrykte plakater som kunne bruges til at lave opslag. De to sidste dage inden var det ikke muligt at lægge arrangementet på www.udinaturen.dk (og det var heller ikke muligt at komme på www.skovensdag.dk søndag morgen). Disse ting kan godt have ”kostet” nogle gæster.

Læs postkort fra Skovens Dag 2011

Læs mere om Skovens Dag.