PEFC fortsat anerkendt som garant for lovlighed og bæredygtighed i UK

19. december 2006
Tanja Blindbæk Olsen, Dansk Skovforening

PEFC giver garanti for både lovlighed og bæredygtighed

Den britiske regering annoncerede i går at træ certificeret efter PEFC ordningen fortsat betragtes som bæredygtigt og lovligt af den britiske regering. Regeringen har i sin offentlige indkøbspolitik signaleret en præference for certificeret træ og anbefaler at alle forbrugere foretager samme ansvarlige valg.

PEFC Councils nye formand Michael Clark udtaler: “Vi er meget glade for at regeringens anbefaling af PEFC systemet er så klar. Det giver britiske virksomheder et stærkt incitament til at forpligtige sig til at anvende træprodukter fra forsvarlige kilder, ved at lade sig PEFC Chain of Custody certificere.”

Læs mere på www.pefc.org  og www.defra.gov.uk

Også fokus på lovligt og bæredygtigt produceret træ i Danmark

I Danmark arbejdes der fortsat med en revision af den danske offentlige indkøbsvejledningen for træ. Et arbejde Miljøminister Connie Hedegaard satte i gang i februar 2006 da hun lancerede sin 9-punktsplan for indkøb af træ.

Skovforeningen følger dette arbejdet tæt og forventer at et udkast til reviderede danske kriterier kommer i offentlig høring i starten af det nye år.

Se tidligere nyheder på hjemmesiden:

Offentlig indkøb af træ - midlertidige retninglinier (23. oktober 2006)

Forslag om forbud mod handel med illegalt træ (14. marts 2006)

Miljøministerens nye plan for offentlig indkøb af træ (6. februar 2006)