Natur- og landbrugskommission ignorerer også skovpolitikken

7. februar 2012
Pressemeddelelse fra Dansk Skovforening

Regeringens længe ventede natur- og landbrugskommission er blevet nedsat i dag med dette kommissorium  (PDF-fil).

Skovforeningens er bekymret over kommissoriet fordi det – ligesom Grøn Vækst og den tidligere regering i det hele taget – ignorerer skovene.

Vi kan godt forstå at fokus nu er på landbrugspolitik som skal igennem samme proces som skovpolitikken var i Skovpolitisk Udvalg i 2010-2011.

Men da skovpolitik er helt afgørende for naturpolitik - og omvendt - er vi ikke trygge ved at dette nye kommissorium overhovedet ikke forholder sig til anbefalingerne fra Skovpolitisk Udvalg. Det er særligt bekymrende fordi hverken den forrige regering (som nedsatte Skovpolitisk Udvalg) eller den nuværende regering (som i sin oppositionstid angreb Danmarks mangel på skovpolitik) har vist nogen tegn til at følge op på anbefalingerne fra Skovpolitisk Udvalg.

Tilbage står at Danmark stadig ikke har en skovpolitik, men en rapport fuld af  gode anbefalinger fra et udvalg som allerede er ved at blive glemt.

Derfor er Skovforeningen fortsat bekymret over danske politikeres lukkede øjne overfor skovene efter dagens lancering af natur- og landbrugskommissionen.

Direktør Jan Søndergaard, js@skovforeningen.dk, telefon 4020 0597
Kommunikationschef Martin Einfeldt, me@skovforeningen.dk, 6170 8042