Skovens Dag 2012 i Sofienlund Skov, Svendborg Kommune

Postkort fra Helle Mølgaard Jensen

Op mod 100 børn og voksne tog søndag d. 29. april 2012 en tur i Sofienlund Skov. En skovtur der bød på oplevelser, lidt ud over det sædvanlige. Det er nemlig ikke hver dag man møder skovheste på arbejde i Kommunens Skove, spejdere med fuld blus på bålpladsen, familier på GPD-skattejagt eller en stor skovningsmaskine i gang med at fælde store grantræer.

”Det er dybt imponerende og samtidig lidt skræmmende at se sådan en stor maskine arbejde i skoven” var en af de besøgenes kommentar til den store skovningsmaskine.

Mange børn fik også sved på panden, da de selv prøvede kræfter med at fælde et træ og samtidig gjorde en indsats for at forbedre naturen i skoven. Dagen bød også på bl.a. en fortidsmindetur med Svendborg Museum, hvor deltagerne fik øjnene op for bl.a. de højryggede agre, der gemmer sig i skoven.

Svendborg Kommune havde arrangeret dagen i samarbejde med bl.a. De Grønne Pigespejdere, KFUM-spejderne Svendborg, Svendborg museum, Fyns Maskinskovning og et par lokale skovarbejdere som udfører skovarbejde med hest.

Skovens Dag blev afholdt i Sofienlund Skov, som er ejet af kommunen. Alle er velkommen til selv at tage på skovtur i kommunens skove, skovene har altid åbent og byder på mange natur oplevelser - Skovens dag eller ej.

Billeder fra Skovens Dag 2012 i Sofienlund Skov, Svendborg Kommune

Fotograf: Jette Raal Stockholm

Skovens Dag. Skovhest på arbejde.

Skovens Dag i Sofienlund Skov

Svendborg Kommune afholdt Skovens Dag 2012