Skovens Dag 2014 i Fløng Folkeskov

Postkort fra Lars Heiselberg Jensen, Fløng Folkeskov.

Fløng Folkeskov blev plantet færdig af cirka 250 fremmødte, EU's Klimakommissær Connie Hedegaard og Høje-Taastrup's borgmester Michael Ziegler, som på skovens dag, søndag d. 4. maj, kunne fejre en ny skov. Borgerne kunne selv via købte træer hjælpe til at beskytte deres fremtidige rene drikkevand.

Folkeskoven, der er den første på sjælland, er plantet med 17.000 træer ud af Fløngskovens i alt 47.000 træer. Skoven er beliggende over byens grundvandsmagasin. Én af køberne er Fløng vandværk og dets kunder, som har valgt at plante 2 træer pr. vandaftager.

Undertegnede fortalte på vegne af Growing Trees Network om træernes positive natur påvirkninger (PNP) og om, hvordan de lokale ildsjæle i Landsbylauget Fløng Sogn har ydet en ekstraordinær stor indsats for at sælge træer og udbrede kendskabet til Fløng Folkeskov med den nye mulighed for at købe sine egne træer via folkeskoven.dk

Mange borgere har nu et klistermærke på bilen som bevis på, at de har købt 21 træer for 399 kr. og dermed over år får gjort deres bilkørsel CO2-neutral – samtidigt med at de værner om fremtidens lokale drikkevand og producerer ilt.

Dagen i Fløng Folkeskov blev endnu bedre, da jeg sidst på eftermiddagen ringede til min gode ven Kim Nielsen og hørte at de i Spentrup ved Høgshøj Folkeskov ligeledes havde haft et succesrigt og yderst hyggeligt arrangement på skovens dag der med færdigplantning af skoven.

Billeder fra Skovens Dag 2014 i Fløng Folkeskov

Fotograf Claus Bjørn Larsen.

Connie Hedegaard, EU’s Klimakommissær, fanger tilhørerne med sin tale.