Skovens Dag 2014 på Hvidkilde Gods

Postkort fra Christian Ahlefeldt, Hvidkilde Gods.

Der kom hele 265 – som vi heldigvis evnede at holde tæt kontakt med hele vejen gennem turen vha. en god højtaler og velvalgte poster. Turen indeholdt en gennemgang af vores politik for gamle træer, udfordringer ved unge løvtræer og afhængigheden af brændemarkedet og flis markedet, selvforyngelse af douglasgran, grønne korridorer på tværs af skoven, æstetiske valg af træer kontra økonomi, pleje af egetræer, gammel skov og ny skov på landbrugsjord.

Dagen bestod bl.a. også i fremvisning af 3 skovmaskiner, en portaltraktor der sparer på gødning og kemikalier, en Gremo udkørselsmaskine med mange og brede hjul, der skåner skovbunden, og en skovtraktor med spil med gennemgang af arbejdes sikkerhed og brede dæk der skåner terrænet.

Uden tvivl var skovning af den store bøg noget der samlede store og især små – og interessant nok var spørgsmålene store omkring hvad træet skulle bruges til og hvad det var værd. Da træet skal leveres til Y-stolen var sagen jo god – men gæsterne var ganske forbløffet over træprisernes betydning og udsving – så ganske godt for forståelsen af markedsvilkårene for en skovejer.

Efter mødet kom næsten samtlige 265 deltagere hen og gav hånd og meddelte at de gerne kom igen, når jeg holdt næste skovtur, og roste især Martin for fin skovning og fin fremlæggelse uagtet at jeg indledningsvis havde fortalt, at det var Martins første offentlige fremtræden.

Og ja jeg er ganske tilfreds med dagen.

Billeder fra Skovens Dag 2014 på Hvidkilde Gods

Fotograf Christian Ahlefeldt, Hvidkilde Gods.