Tag din lokale folketingspolitiker med i skoven

"Lad mig være ærlig: Skovpolitik er ikke det første folketingsmedlemmer tænker på når de vågner om morgenen"

Hans Christian Schmidt, tidligere miljøminister,
sagt på debatmøde om skovpolitik,
Christiansfeld, 27. april 2015

Politikere er som de fleste danskere: Næsten alle kender og elsker skoven, men de færreste kender skovbruget.

Derfor opfordrer Skovforeningen vores medlemmer til at kontakte lokale folketingspolitikere, uanset parti, og invitere dem i skoven. Det tjener flere formål:
  • Politikerne møder skovens ejere og ansatte - og ser dermed at de findes.

• Politikerne bliver gjort opmærksom på den gavn som skovbruget gør og de får gode budskaber med hjem.

• Politikerne kan påvirke folketingsgruppen og ordførerkollegaer i eget parti. Lav gerne en aftale med politikeren hvem denne går videre med en sag eller et budskab til - og bed politikeren om at vende tilbage og fortælle hvad der kom ud af det. Aftaler med lokale vælgere tager de fleste politikere meget alvorligt.

Hvem skal inviteres?

Find de Folketingsmedlemmer der er valgt i dit lokalområde.

Hvis du tilfældigvis kender en politiker i forvejen, er det endnu nemmere at få vedkommende i tale og med ud i skoven.

Det kan også være en god ide at invitere flere politikere fra forskellige partier ud på én gang. Hvis det skal være endnu større, kan du også invitere en journalist fra den lokale avis med. SÅ kommer politikerne. Og journalisten. Det forudsætter at du har forberedt et godt arrangement hvor alle får noget godt med hjem - ny viden, ny forståelse, nye historier.

Hold kontakt til Skovforeningen

• Kontakt meget gerne Skovforeningen og få gode råd til hvordan en politikerskovtur kan arrangeres, hvad der kan vises i skoven og hvad der kan siges.

• Kontakt os meget gerne efter turen og fortæl hvordan det gik.

• Kontakt Tanja Blindbæk Olsen to@skovforeningen.dk

Hvilke budskaber bør afleveres?

Her er til inspiration en stribe af Skovforeningens vigtigste budskaber.

Baggrunden for budskaberne, og flere aktuelle sager i skovbruget og skovpolitikken, kan du finde i Skovforeningens årsberetning.