Basisforsikring

Skov - Basisforsikring

Basisforsikringen giver adgang til genplantningsordningen efter stormfald

For at modtage tilskud efter stormfaldsloven til genplantning af robust skov efter stormfald er det en forudsætning, at der er tegnet en basisforsikring mod stormfald.

Det gælder både de tidligere stormfald i december 1999 og januar 2005 og alle fremtidige stormfald.

Tidsfristen for tegning af en basisforsikring var 31. august 2001.

Nytegning

Det er i dag kun muligt at nytegne en basisforsikring ved et ejerskifte. Det skal ske senest 6 måneder efter overtagelsesdatoen i skødet. Et generationsskifte betragtes ikke i denne sammenhæng som et ejerskifte.

Skovforeningen arbejder for, at begrænsningerne i mulighederne for at nytegne basisforsikringer slettes.

Nyplantninger

Arealer, der tilplantes efter 31. august 2001 kan inden for en periode på 5 år fra tilplantningens påbegyndelse blive omfattet af en basisforsikring.

Forsikringsselskab

Første 5-års periode med basisforsikringen er nu udløbet, og Aon og Skovforeningen har indgået en ny 5-årig aftale med Gartnernes Forsikring om udbud af en basisforsikring.

Alle der hidtil har været forsikret gennem Codan Forsikring er automatisk overført til Gartnernes Forsikring.

Forsikringspræmier

Løvtræ: 5,00 kr/ha
Nåletræ: 27,30 kr/ha
Hertil kommer der 1,15 kr/ha til administration, dog minimum 150 kr

Afgrænsning af det forsikrede areal

Bemærk vejledningens  (PDF-fil) regler for afgrænsning af det forsikrede areal. OBS: dette er vejledningen for 2005 stormen!! Der vil komme en ny for stormene i 2013

Der skal ikke pålægges fredskovspligt på de forsikrede arealer, men hvis der senere bliver ydet tilskud til genplantning af robust skov efter stormfald, vil der blive pålagt fredskovspligt på dette tidspunkt.

Udbetaling

Basisforsikringen yder erstatning ved stormfald når Stormrådet har afgjort at der i den pågældende landsdel efter kraftig vindpåvirkning er væltet eller knækket træer på store skovarealer svarende til mindst ét års hugst i de ramte områder. Det fremgår af bekendtgørelsen om minimumsbetingelser for basisforsikringen.

Basisforsikringen kommer til udbetaling uanset om man vælger at modtage tilskud til genplantning af robust skov eller ej, og uanset om der er eller bliver pålagt fredskovspligt på arealer eller ej.

Udbetalingen er 3000 kr/ha skadet areal.

Begæring om basisforsikring i forbindelse med stormfald

Hent her  (Word-fil)
Mere information