Så er der brænde til selvhentere i skovene

9. januar 2012
Pressemeddelelse fra Dansk Skovforening

Lige nu har skovene masser af brændeegnet tyndingstræ fra vinterens hugster. Træet venter på sankere der har mod på selv at save det til brænde og køre det hjem.

Højsæsonen for brændesankere begynder nu, og den varer til april. Nåletræ der er fældet inden 1. april og savet og kløvet inden 1. maj kan med held og omhyggelighed være tørt nok til næste vinter. Løvtræ skal normalt have to somre, så er det fantastisk brænde.

Der er masser af penge at spare ved at sanke sit eget brænde, og man får sund motion og en dejlig tur i skoven oven i købet. De virkelig energiske tager også fornøjelsen ved at kløve brændet med en flækøkse, styk for styk. Men en maskine kan også klare det.

Til sidst kommer den helt store gevinst: Fryden ved at fyre med hjemmelavet brænde om et år eller to. Det kan ikke beskrives, det skal prøves. Så er brændefyring noget af det bedste ved hele vinteren.

SKOVE DER SÆLGER BRÆNDE

Telefonnumre til skove der sælger brænde, herunder sankebrænde, finder du på Skovforeningens hjemmeside. Skovene er ordnet geografisk efter postnummer: http://www.skovforeningen.dk/site/skove_der_saelger_braende/

SÅ MEGET FÅR DU FOR DU FOR PENGENE

Her kan du se hvordan du måler hvor meget brænde du får:

... og her er formlen der regner ud hvor meget brænde du får for pengene. Du vil nå frem til at sankebrænde er den billigste opvarmning du kan vælge:

GODE RÅD OM TØRRING OG FYRING

Læs mere om hvordan du tørrer træet og kontrollerer om det er tørt nok:

... og her kan du læse de gode fyringsråd der sikrer en ren og effektiv forbrænding - det er bedst for din skorsten, dine naboer og din økonomi:

BRÆNDE GAVNER KLIMAET OG SKOVEN

Træ er verdens mest miljøvenlige råstof, også som energikilde. Læs fakta om træets CO2-neutralitet: http://www.skovforeningen.dk/site/trae_skov_CO2_neutralt/

Der er masser af træ i skovene, og det er godt at tyndingstræet bliver brugt som brænde. Derved kan de resterende træer, hovedtræerne, vokse sig store til tømmer og møbeltræ.

MASSER AF BRÆNDESTOF HOS "SKOVEN I SKOLEN"

Skoven i Skolen -  undervisningsprojektet som Skovforeingen, Friluftsrådet, Træ Er Miljø, Miljøministeriet og Undervisningsministeriet står bag - har masser af godt brændestof:

Læs om bål og brænde og hvordan man tænder almindeligt bål, pagodebål og berberild:

Læs om hvodan man laver ild uden tændstikker:

Tænd bål om kap - og kog en liter vand:

En bålpustepind er en nyttig ting som du ikke anede du savnede:

Brændesangen husker det hele: Der er forskel på brænde. De bløde træsorter, som birk, fyr og gran, er nemme at antænde. De brænder hurtigt - og de giver få gløder. De hårde træsorter, bøg, eg og ask, er sværere at antænde. De brænder langsomt og med god varme - og så giver de mange gløder. Det er let at huske - bare man kan brændesangen:

God fornøjelse.