Pressemeddelelse: Så er der brænde til selvhentere i skovene

Nu har skovene masser af brændeegnet tyndingstræ fra vinterens hugster. Træet venter på sankere der har mod på selv at save det til brænde og køre det hjem. Find telefonnummeret til en skov nær dig der sælger brænde.

Lige nu har skovene masser af brændeegnet tyndingstræ fra vinterens hugster. Træet venter på sankere der har mod på selv at save det til brænde og køre det hjem.

Højsæsonen for brændesankere begynder nu, og den varer til april. Nåletræ der er fældet inden 1. april og savet og kløvet inden 1. maj kan med held og omhyggelighed være tørt nok til næste vinter. Løvtræ skal normalt have to somre, så er det fantastisk brænde.

Der er masser af penge at spare ved at sanke sit eget brænde, og man får sund motion og en dejlig tur i skoven oven i købet. De virkelig energiske tager også fornøjelsen ved at kløve brændet med en flækøkse, styk for styk. Men en maskine kan også klare det.

Til sidst kommer den helt store gevinst: Fryden ved at fyre med hjemmelavet brænde om et år eller to. Det kan ikke beskrives, det skal prøves. Så er brændefyring noget af det bedste ved hele vinteren.

Skove der sælger brænde

Telefonnumre til skove der sælger brænde, herunder sankebrænde, finder du på Skovforeningens hjemmeside. Skovene er ordnet geografisk efter postnummer: https://www.danskskovforening.dk/site/skove_der_saelger_braende/

Så meget får du for pengene

Her kan du se hvordan du måler hvor meget brænde du får:
… og se formlen der regner ud hvor meget brænde du får for pengene. Du vil nå frem til at sankebrænde er den billigste opvarmning du kan vælge.

God fornøjelse.