Advarsel: Visneskimmel truer rhododendron, bøg og eg

18. januar 2008

Martin Einfeldt, Dansk Skovforening

Plantedirektoratet har i 2007 konstateret svampen Europæisk visneskimmel (Phytophthora ramorum) på 32 planteskoler og havecentre. Det er ny rekord for denne plantesygdom i Danmark.

Den amerikanske variant af svampen har i Californien og Oregon angrebet og dræbt blandt andet en række egearter. I Europa er svampen primært fundet på Rhododendron hvorfra den kan smitte andre værtsplanter, herunder bøge- og egetræer.

Dermed er den også en reel trussel i Danmarks skove hvor rhododendron bruges mere og mere til at øge herlighedsværdierne. Og vejret i 2007 har været ideelt for svampen.

Tjek dine rhododendroner

Plantedirektoratet opfordrer til at man tjekker sine rhododendron-planter for Europæisk visneskimmel. På Rhododendron giver svampen disse symptomer: Bladpletter, visne bladspidser, skud eller grenpartier. Andre svampe kan give tilsvarende symptomer. Derfor kan kun en laboratorieanalyse bekræfte om der er tale om Europæisk visneskimmel

Det er vigtigt at alle der producerer og distribuerer værtsplanter - specielt Rhododendron, Viburnum og Camellia - er med til at sikre at svampen ikke spredes

Ved indkøb:
Kræv sunde planter fra leverandøren og kræv korrekt udfyldt plantepas

Ved modtagelse:
Tjek alle partier. Konstatér at planterne er sunde og forsynet med korrekt udfyldt plantepas. Afvis planter med symptomer. Accepter ikke forklaringer om tørke, vindskader eller andet. Gem dokumentation, herunder plantepas, for hvert parti.

Under produktion og salg:
Undersøg jævnligt dine planter. Kassér og brænd planter der ikke vokser som forventet.

Generelt:
Kontakt Plantedirektoratet hvis du finder Europæisk visneskimmel eller har mistanke om angreb. Det er et krav for producenter eller omsættere registreret i Plantedirektoratet. Vær specielt opmærksom på Rhododendron og planter der vokser tæt på disse.

Rådgivning:
Søg eventuelt yderligere viden hos en af erhvervets konsulenter om svampeforebyggelse, herunder desinfektion med videre.