Brændesalget stiger

22. januar 2009
Martin Einfeldt, Dansk Skovforening,
baseret på pressemeddelelse fra Skov- og Naturstyrelsen

Skov- og Naturstyrelsen meddeler at brændesalget fra statsskovene er steget fra 40.000 kubikmeter fastmasse i 2007 til 45.000 kubikmeter i 2008.

Efterspørgslen er især steget sidst i 2008, og Styrelsen tilskriver dette den økonomiske krise.

Der er steder, hvor brændet er udsolgt lige nu, men mere er på vej.

- I de seneste år har vi haft en faldende interesse for selvskovning og sankning af brænde. Men den udvikling er det seneste halve år vendt, så alt tyder på at landets 430.000 huse med brændeovne igen er ved at få fyret rigtig godt op med træ i denne vinter, siger skovrider Ole Klitgaard fra Skov og Naturstyrelsen Trekantområdet og fortsætter:

- Interessen for brænde er landsdækkende, selvom der er store forskelle fra øst til vest. Mens en brændekunde i Vendsyssel typisk køber omkring 25 rummeter pr. gang, køber en brændekunde i Nordsjælland kun 10 rm pr. gang.

Skov- og Naturstyrelsen Sønderjylland har næsten 400 selvskovere. Skov og Naturstyrelsen Søhøjlandet har 200 sankere. Nordsjælland er formentlig oppe på 1000 sankere og selvskovere.

Lørdag den 24. januar holder Skov- og Naturstyrelsen Store Brændedag med 26 arrangementer fordelt i statsskove over hele landet. De besøgende kan lære hvordan man samler, saver, behandler og fyrer med brænde.