Skovens Dag - Der er stadig plads til flere

26. marts 2009
Niels Reventlow, Dansk Skovforening

Tilmeldingerne til Skovens Dag løber ind. I skrivende stund har 25 skove meldt sig til foruden statsskovdistrikterne. Det er flot – og tak for indsatsen. Og der er stadig plads til flere arrangementer.

Temaet for Skovens Dag, søndag 3. maj, er Skov og Klima. Lav en tur der viser at din skov tilbyder løsninger, fx brænde, som hele verden søger.

Træ er verdens mest klimavenlige råstof: Det er fornyeligt, lagrer CO2 og kan er-statte kul, olie og gas. Så skovbruget tilbyder løsninger som hele verden søger. Det er nu det skal fortælles.

Skovens Dag er oplagt til at vise eksempler på:
  • Brænde og flis som miljøvenlig energi
  • Træprodukter som erstatning for metal, plast og beton
  • Skovens virkning på klimaet
  • Klimaets virkning på skoven
Det er også oplagt at bruge anledningen til at markedsføre fx sankning for lokalbe-folkningen: Fortæl hvorfor træfyring er godt for klimaet, hvor billigt det er, om sankning i praksis og om god fyring. Skoven 2/09 bringer eksempler på arrangementer der inddrager skov og klima, også med brændesalg for øje.

Værdien af et Skovens Dag- arrangement

Pressen og lokalsamfundet lægger mærke til Skovens Dag. Et arrangement spre-der viden om din skovs vilkår og positive holdninger til måden du driver skoven på. Det kan også bruges til salg af skovens produkter.

Det vigtige er ikke antallet af gæster på det enkelte arrangement. Mange private skove får den bedste dialog og de bedste nye netværk på mindre vandreture. Et arrangement kan gennemføres enkelt, billigt, uhøjtideligt og med stor succes.

Det vigtige er at mange skove over hele landet er med på Skovens Dag. Hvis om-verdenen skal vide at skovbruget er kompetent, åbent, producerer og tager vare på naturværdierne, så er det på Skovens Dag at skovbruget kan bevise det.

Find gode råd hos naturvejleder Eva Skytte, es@skovforeningen.dk, telefon 3324 4266.

Tilmelding

Vi håber at du vil være med. Send os hurtigt en mail til info@skovforeningen.dk med skovens navn, kontaktperson, postadresse, mailadresse og telefonnumre. Så kommer dit arrangement med i den landsdækkende markedsføring af Skovens Dag.