Invitation: Debatmøde om biodiversitet i det åbne land

9. marts 2010
Pressemeddelelse fra Finn Kopp, Danmarks Naturfredningsforening i Sorø

Fælles fodslag om det åbne land

Danmarks Naturfredningsforening i Sorø i samarbejde med Dansk Landbrug ved Gefion, Sorø Jagt og Naturforening samt Skovdyrkerforeningen Øst stiller nu skarpt på et meget aktuelt emne.

Med titlen ”Agerhønen,landmanden og naturen – en debat om biodiversitet i det åbne land” indkaldes til stormøde med debatpanel. Toppen fra de forskellige foreninger stiller op i panelet:
  • Fra Danmarks Naturfredningsforening kommer præsident Ella Maria Bisschopp-Larsen
  • Fra Gefion kommer formand Torben Hansen
  • Fra Danmarks Jægerforbund kommer formand Ole Roed Jakobsen
  • Fra Skovdyrkerforeningen Øst kommer vildtforvalter Rene Dideriksen.
Direktøren for Stiftelsen Sorø Akademi Jens Kristian Poulsen holder styr på debatten.

Aftenen starter med en præsentation af den engelsk-franske film ”Agerhønen” der viser hvordan man i disse lande er kommet langt med at ændre markerne fra monokultur til et landskab hvor der kan dyrkes godt landbrug samtidig med at biodiversiteten (mangfoldigheden af alle levende arter) bliver en respekteret del af landbrugdriften.

Oplægget fra arrangørernes side er at der skal samarbejdes i fremtiden. Politisk fnidder fnadder bringer ingen af parterne videre og gavner hverken parterne eller naturen.

Når hver paneldeltager i et kort indlæg har forelagt sine synspunkter kan tilhørerne, efter en kaffepause, stille spørgsmål til panelet.

Tid og sted

Mødet afholdes onsdag den 24. marts kl. 19.00 i Gefions nye hovedkvarter på Fulbyvej 15, Sorø.

Alle er velkomne

Danmarks Naturfredningsforenings håber på en god aften og vil fortsætte samarbejdet med de respektive organisationer med flere tiltag til gavn for naturen.