DR rapporterer fra brændemarkedet

15. oktober 2010
Martin Einfeldt, Dansk Skovforening

Fyringssæsonen er begyndt, og DR har ringet rundt til byggemarkeder i Trekantområdet og spurgt om forbrugerpriser på brænde. Det gav denne nyhed på DRs hjemmeside om prisstigninger, om spekulationer i mulige årsager til stigningerne og muligheder for stilstand på markedet senere hen hvis vinteren bliver lun.

Generelt er der masser af penge at spare på at fyre med brænde frem for andre opvarmningskilder. Læs om hvordan man regner ud hvor man kan få mest brænde for pengene. Læs i øvrigt brændetemaet på Skovforeningens hjemmeside - med alt om skove der sælger brænde til private, opmåling, tørring, træarternes egenskaber og korrekt fyring.

Læs også om Skov & Landskabs test af fugtighedsmålere til brænde på Træ.dk's hjemmeside. Der er sammenhæng mellem pris og kvalitet: De billigste fugtmålere var mindst nøjagtige, mens selv den billigste måler kunne skelne vådt brænde fra noget der var tilstrækkeligt tørt.