Natur- og Landbrugskommission vil se på skove, men uden økonomi

7. maj 2012
Jan Søndergaard og Tanja Olsen, Dansk Skovforening

Natur- og Landbrugskommissionen afholdt åbningskonference 30. april 2012.

Som afslutning på konferencen og som svar på flere spørgsmål fra salen undervejs, præciserede formand Jørn Jespersen hvordan Kommissionen vil afgrænse sit arbejde i forhold til skovene: Skovene vil blive behandlet af Kommissionen, men det indebærer ikke en undersøgelse af skovbrugets samlede drift og økonomi.

For Skovforeningen var et vigtigt tilsagn fra Jørn Jespersen at Kommissionen ikke vil lukke øjnene for skovenes muligheder for biodiversiteten, sådan som kommissoriet ellers lagde op til. Undervejs i arbejdet bliver vores opgave at sikre at Kommissionens medlemmer får information om de vilkår, forudsætninger og muligheder som bestemmer om skovenes muligheder for biodiversiteten kan aktiveres reelt, altså på en måde der er økonomisk bæredygtig for skovene og skovbruget.

Tidligere nyheder i sagen

23. april 2012
Skovforeningen med i Natur- og Landbrugskommissionens arbejde
Skovforeningen deltager i Natur- og Landbrugskommissionens følgegruppe. Dermed er vi et skridt nærmere målet om at skovenes muligheder ikke bliver overset i kommissionens arbejde.

16. marts 2012
Skovforeningens møde med Natur- og Landbrugskommissionen
Skovforeningen præsenterede hvordan skovbruget kan bidrage væsentligt til at skabe bedre vilkår for biodiversiteten. Og vi understregede at det er afgørende for kommissionens resultat at skovbruget bliver repræsenteret i arbejdet.

7. februar 2012
Natur- og landbrugskommission ignorerer også skovpolitikken
Regeringens længe ventede natur- og landbrugskommision er nu blevet nedsat. Natur er centralt i kommissoriet, mens ordet "skov" er nævnt én gang. Anbefalingerne fra Skovpolitisk Udvalg 2011 er helt ignoreret. Skovforeningen er bekymret.