Dansk skovbrug får besøg af Klima- Energi og Bygningsudvalget

19. juli 2012
Darja A. Poleshuk, Dansk Skovforening

Folketingets Klima- Energi og Bygningsudvalg har takket ja til en invitation fra ”Træ til Energi” til at besøge dansk skovbrug. Formålet med besøget er at få et indblik i skovbrugets muligheder for at øge produktionen af træ til energi.

Besøget

Dansk skovbrug kan producere energi på en professionel og hensynsfuld måde. Politikere fra Klima- Energi og Bygningsudvalget vil få præsenteret et eksempel på dette under en ekskursion d. 24. august. De besøgende politikere vil komme til at opleve en professionel flishugning, ligesom potentialerne for produktion af energi-træ, gennem brug af forskellige træarter og ammetræer, vil blive illustreret. Også behovet for en langsigtet handlingsplan for biomasse, ordentlig planlægning, opfølgning og skovbrugsfaglig viden for at opnå en optimeret produktion til energiformål i skoven, vil være emner på ekskursionen.

Blandt de besøgende er formanden for udvalget, Steen Gade (SF), Venstres arbejdsmarkedsordfører Ulla Tørnæs, Dansk Folkepartis Energi- og Klimaordfører Mikkel Dencker og socialdemokraternes EU-ordfører Jens Joel. Flere informationer om Klima- Energi og Bygningsudvalget kan findes på Folketingets hjemmeside.

Skovdyrkerforeningerne, HedeDanmark og Dansk Skovforening vil alle deltage i arrangementet. Skovforeningen bliver repræsenteret ved Peter Busck (Rye Nørskov), Niels Peter Dalsgård Jensen (Salten Langsø Skovadministration) og Marie-Louise Bretner (Erhvervspolitisk Afdeling).

Træ til energi

”Træ til Energi” er betegnelsen for et samarbejde mellem Skovdyrkerne, HedeDanmark og Dansk Skovforening, der har til formål at fremme skovbrugets udbud og afsætning af energitræ. Vi er i Skovforeningen meget glade for, at det er lykkedes at gøre centrale Christiansborg-politikere opmærksom på skovbrugets potentielle rolle i udviklingen af en bæredygtig energi-sektor. Vi ser derfor frem til at kunne præsentere, hvad skovbrugserhvervet kan byde på, til at opfylde regeringens målsætning om en fossil-fri energiforsyning.

Mere information om arbejdet i Træ til Energi kan findes på Skovforeningens hjemmeside.

Tidligere nyheder fra Træ til Energi

28. juni 2012
Biomassesatsning giver flere træer i skovene
Pressemeddelelse fra Skovforeningen om hvordan Danmarks øgede satsning på biomasse vil kunne ses af skovgæsterne: Flere træer og flere hjælpetræer (fx rødel og skovfyr) i de unge skove.

9. januar 2012
Regeringens energioplæg
Regeringens oplæg til Folketingets energiforhandlinger har mange vigtige punkter for skovbruget. Godt er udskiftning af kul på store kraftværker. Skidt er de fortsatte begrænsninger i mindre værkers valg af brændsel.

23. december 2011
Vores Energi - regeringens energiudspil 2011
Regeringen har som oplæg til energiforhandlingerne udsendt energiudspillet Vores Energi. Energiforhandlingerne skal resulterer i en ny energiaftale frem mod 2020.

20. december 2011
Fælles erklæring fra KU-forskere og Concito om biomasse
De fem KU-forskere som kritiserede Concitos biomasserapport har mødt forfatterne bag rapporten. Alle er enige om behovet for en bæredygtig tilgang til brug af biomasse.

16. december 2011
Ministeren: Biomasse er et vigtigt og billigt instrument
Klima- og Energiminister Martin Lidegaard svarer på spørgsmål fra Folketingets Klima-, Energi-, og Bygningsudvalg.

16. december 2011
Foretræde for Folketingets Klima-, Energi- og Bygningsudvalg
Målet for fortrædet vat at gøre opmærksom på uudnyttede muligheder i skovbruget for at producere træ til energi. Træ til Energi er et samarbejde imellem Skovforeningen, HedeDanmark og Skovdyrkerne.