Ingen generel politik for hundes afføring i statsskovene

31. oktober 2012
Martin Einfeldt, Dansk Skovforening

Et ulækkert problem

Både i offentlige og private skove smides flere og flere hundeposer med indhold.

I juni 2012 opfordrede Naturstyrelsen Storstrøm sine skovgæster til at lade hundelorten blive i skoven og fx med en pind skubbe den væk fra vej og sti. Hellere det end fyldte plastposer i skoven. TV2 Øst bragte et tv-indslag og en nyhed med opfordringen.

I løbet af sommeren drøftede Naturstyrelsen og Skovforeningen hvordan problemet med fyldte plastposer i skovene kan kommunikeres til befolkningen. Styrelsen stillede et artikelforlæg til rådighed for Skovforeningen, og vi citerede forlægget i fuld udstrækning her på www.skovforeningen.dk den 25. september. Af forlægget fremgik at Styrelsen havde en hundelortepolitik og at den galdt i alle statsskove.

Men i de bynære skove med mange gæster og hunde kan det være til stor gene hvis afføringen ikke bliver samlet op og fjernet helt fra skoven. Derfor har Naturstyrelsen ikke en generel politik for hundes afføring i statsskovene, men lader det være op til de lokale skovridere at beslutte om man vil opfordre hundeejere til den ene eller anden praksis i de lokale statsskove.

En god mediehistorie og et dementi

En måned senere, tirsdag den 30. oktober, finder Politiken historien på Skovforeningens hjemmeside og skriver nyheden Naturstyrelsen indfører ny hundelortepolitik.

Det åbner mange mediers øjne for en god historie om hundelort der kan viderefortælles med billeder, interviews og lokale vinkler fra statsskovene. Men Politikens historie hviler altså på den forkerte oplysning at Naturstyrelsen indfører en hundelortepolitik i statsskovene.

Naturstyrelsen skriver 31. oktober dementiet Lad lortet ligge - men de rigtige steder og beder Skovforeningen om at fjerne nyheden af 25. september fra vor hjemmeside. Så det har vi gjort.