Invitation: Seminar om skovene, biodiversitet og grøn omstilling

5. marts 2013
Skov og Landskab

Skov & Landskab inviterer fredag den 22. marts 2013 til gratis seminar om skovene, biodiversitet og grøn omstilling.

Baggrund

I 2012 igangsatte Naturstyrelsen to projekter, der vedrører de danske skove. Det ene projekt hedder ’Evaluering af de sidste 20 års biodiversitetsindsats i skovene fra 1992 - 2012’ og er et projekt med Skov & Landskab/Københavns Universitet, DCE/Aarhus Universitet og GEUS. Projektet har til formål at evaluere effekten af igangsatte biodiversitetsindsatser så som urørt skov, græsningsskov, dødt ved, plukhugst med meget mere.

Det andet projekt hedder ’Perspektiver for skovenes bidrag til grøn omstilling mod en biobaseret økonomi’ og udføres af Skov & Landskab/Københavns Universitet. Projektets formål er, at belyse hvordan forskellige virkemidler i skovdriften kan bidrage til bl.a. biomasseproduktion.

Formål

Det primære formål med dagen er at præsentere projekternes resultater, og vi vil derfor gerne invitere alle med interesse for skovene.
Afslutningsvist ønsker vi at præsentere og debattere de fælles berørings- og konfliktflader mellem biodiversitetsformål og produktionsformål i skovene. Skovene kan bidrage til at løse nogle af de væsentlige samfundsudfordringer inden for miljø og klima, men det kræver viden og kunnen at realisere.

• 09.30 - 10.00 Registrering og kaffe
  • 10.00 - 12.00 Præsentation: ’Evaluering af de sidste 20 års biodiversitetsindsats i skovene fra 1992 - 2012’
  • 12.00 - 12.30 Frokost
  • 12.30 - 13.30 Præsentation ’Perspektiver for skovenes bidrag til grøn omstilling mod en biobaseret økonomi’
  • 13.30 - 14.00 Kaffe og kage
  • 14.00 - 14.45 Debat vedr. fælles berørings- og konfliktflader mellem biodiversitetsformål og produktionsformål. Ordstyrer Niels Elers Koch, Institutleder
  • 14.45 - 15.00 Sammenfatning og tak for i dag.

Tilmelding, tid og sted

Dato:  22. marts 2013

Tid: kl. 09:30 – 15:00

Sted: Festauditoriet, SCIENCE, Københavns Universitet, Bülowsvej 17, Frederiksberg. Se kort.

Pris: Gratis.

Tilmeldingsfrist:  15. marts 2013

Tilmelding: Gå til tilmelding på Skov & Landskabs hjemmeside.

Mere information

Har du praktiske spørgsmål vedrørende arrangementet, er du velkommen til at skrive til SL-arrangementer@life.ku.dk.

For telefonisk henvendelse, kontakt Anne Nysted, tlf. 3533 1623 eller Britt Majgaard, tlf. 3533 1769.