Ekskursion i Vestjylland 26. september om følgerne af Bodil

21. august 2014
Pro Silva Danmark

Pro Silva afholder ekskursion fredag 26. september til Klosterheden, Herning kommune, St. Hjøllund Plantage og SLS A/S.

Temaet er: Hvordan har stormen Bodil (5. december 2013) påvirket den naturnært drevne skov i det geografiske område fra Klosterheden i vest til Salten Langsø området i Midtjylland. Hvilke overvejelser har man gjort sig på den enkelte lokalitet med hensyn til de fremtidige rammer for den naturnære skovdrift?

Ekskursionen starter på Klosterheden kl. 9.00 og med forventet afslutning kl. 16.00 ved Salten Langsø.

Mødested kl. 9.00

Naturstyrelsen Vestjylland, Maskincentralen, Hovedvejen 10, 7620 Lemvig.  Kørsel kun efter GPS kan give problemer.

Hvordan reagerer bevoksninger på storm med de ændrede  hugstprincipper vi nu anvender ved overgangen til den naturnære drift? Til at belyse dette skal vi se 3 ekskursionspunkter.

1: Rødgran 1918. Måldiameterhugst forår 2013. Gennem en længere årrække ikke tyndet. 1. måldiametertynding i 2010 og igen i 2013. Delvis fladefald og delvis ”skærmstillet”.

2. Rødgran 1916. Måldiameterhugst 2010. Begrænset stormfald. Aktiv hugst af flere gange. Massiv selvforyngelse og bøgesåning

3: Rødgran 1939. Stormramt 2005, ingen hugst siden.

Den dengang hårdt ramte bevoksning har stabiliseret sig. Der er indplantet bøgegrupper og selvforyngelse har indfundet sig.

Derefter Herning kommune

Løvbakke Dyrehave afd. 51, Løvbjerg Plantage, Sebbesandevej 1, 7400 Herning: https://mapsengine.google.com/map/edit?mid=zRF7WknAML8Y.kfpzrZ9onNdI

Afd. 51: Her har Bodil slået ca. halvdelen af en meget vellykket rødgran-skærmstilling - underplantet med bøg i 2002 - omkuld. Mulighed for at diskutere forskellige problemstillinger og se et forsøg, hvor vi lader en del væltede træer ligge for at skærme selvforyngelse og underplantning mod dåvildtet i Dyrehaven. Ligeledes kan vi se bevoksningen i et "før" og "efter" billede, da kun halvdelen af skærmen er væltet.

Derefter St. Hjøllund Plantage

Faurholtvej 10, Hjøllund, 7362 Hampen.

På St. Hjøllund skal vi se hvordan skærmstillingerne har klaret Bodil og hvordan selvforyngelsen har klaret eksponeringen efter stormen.

Til sidst SLS A/S

Højkol skov afd. 46, Hjarsbækvej 22 (læsserampen), 8680 Ry.

På ProSilva ekskursionen i september 2012 var afd. 46 lige skærmstillet og der var udbredt skepsis med hensyn til stabiliteten. Se om Bodil fulgte forventningerne !!

Tilmelding

Tilmelding er nødvendig - senest 19. september til Stine Rytter Bengtsson, stbe@aarhus.dk.

Medbring madpakke og drikkevarer.

Ekskursionen er gratis for medlemmer af ProSilva. Ikke-medlemmer er velkomne med et tilmeldingsgebyr på 100 kr. Gebyret indbetales på ProSilvas konto reg.nr 7835 kontonr. 133 458 2 med tydelig angivelse af navn.

Liste over deltagere vil ligge på ProSilva`s hjemmeside efter tilmeldingsfristen udløb. Samkørsel udbedes, da det kan blive mange biler at få igennem ruten fra Klosterheden til Salten Langsø.