Den Danske Naturfond - nu med formand

8. januar 2015
Sophie Walseth, Dansk Skovforening

Skønt Den Danske Naturfond har været lang tid undervejs i sin tilblivelse, har fonden nu endelig fået en bestyrelsesformand; nemlig Lauritz Holm-Nielsen.

Lauritz Holm-Nielsen har et holistisk syn på fondens virke, idet han påpeger, at fondens fremtidige arbejde også skal tænkes sammen med de øvrige natur- og miljøindsatser som fx fredninger, vand- og naturplaner osv.

- Der ligger ikke nogen færdige projekter eller forslag. Så den første opgave bliver at lave en fornuftig strategi og proces. Vi skal nedsætte et rådgivende udvalg og få prioriteret opgaverne. Måske skal vi lave en form for langsigtet roadmap for, hvordan vi sikrer en bæredygtig natur, siger Lauritz Holm-Nielsen i et interview til Altinget.

Formanden har intentioner om at inddrage befolkningen i projektet, men er godt klar over, at det kommer til at tage tid.

- Der er ikke en plet i Danmark, som ikke enten er ejet af en privat lodsejer eller af staten, og man kan jo ikke bare ændre på driften, uden at det sker i nøje samarbejde med dem, som ejer jorden. Det er en langsigtet proces, pointerer han.
Lauritz Holm-Nielsen er 68 år, uddannet botaniker og var rektor for Aarhus Universitet fra 2005-13. Han har desuden arbejdet 18 år i udlandet , heraf 13 år i Verdensbanken med at formulere strategier for forskning og videregående uddannelse.

Tidligere nyheder i sagen

22. september 2014
Lovforslag om Den Danske Naturfond
Regeringen, Villum Fonden og Aage V. Jensen Naturfond er blevet enige om rammerne for Den Danske Naturfond, og et lovforslag er nu i høring. Skovforeningens ønsker er imødekommet, og vi bakker op om etableringen af fonden.

16. december 2013
Naturfonden kommer
Skovforeningen vil hjælpe naturfonden til at få det bedst mulige samarbejde med skov- og naturejerne om at beskytte og udvikle naturværdier. Så får samfundet mest natur for pengene, og arbejdsdelingen i naturen bliver en succes.