En grøn milliard fra S og R

17. juni 2015
Tanja B. Olsen, Dansk Skovforening

Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre har i valgkampen fremlagt deres plan for et grønnere Danmark .

De vil afsætte en milliard kr. som blandt andet øremærkes til at prioritere miljø- og klimatiltag, etablere mere og bedre natur, mere urørt skov, bedre forhold for cyklister og prioritere flere større store klima-, natur- og miljøprojekter.

Mere urørt skov

Om mere urørt skov skriver partierne:

”Urørt skov kan være en effektiv måde at fremme biodiversitet og dermed opfyldelsen af de internationale mål om at standse tilbagegangen i biodiversitet inden 2020, som Danmark har tilsluttet sig. Regeringen vil afsætte 100 mio. kr. til omlægning af statslig produktionsskov til urørt skov med henblik på fremme af biodiversitet.”

Det fremgår ikke hvor meget urørt skov partierne forventer at kunne udlægge for de 100 millioner kr.

Skovprogram - ja tak!

De nævner også at regeringen var i gang med at udviklet et nyt nationalt skovprogram.

Det program har vi i skovbruget ventet på længe.

Vi håber den nye regering - uanset om den er blå eller rød - hurtigt vil fremlægge skovprogrammet så vi kan diskutere en reel og sammenhængende skovpolitik i stedet for at fokusere på enkeltelementer som urørt skov.

Tidligere nyheder i sagen

27. maj 2015
Regeringen efterlader sit skovprogram i skuffen - ulæst
Efter udskrivningen af valget lader regeringen sit færdigskrevne skovprogram blive liggende i skuffen. Miljøministeren havde ellers lovet at præsentere det på Skovforeningens generalforsamling 28. maj - hvor hun nu har meldt afbud.

15. april 2015
Hvor er regeringens skovprogram?
Mens blå blok foreslår "standsning af fald i biodiversitet ved udtagelse af statsskov" er der larmende tavshed fra regeringen - som ellers har et skovprogram liggende i skuffen. Skovforeningen opfordrer statsministeren til at vise sit skovprogram frem.

29. januar 2015
Miljøministeren forventer skovprogram i foråret 2015
Miljøministeren har svaret på to spørgsmål om regeringens kommende nationale skovprogram: Hvornår kommer det, og hvad bliver sammenhængen med det Grønne Danmarkskort i Naturplan Danmark?

16. april 2014
Mål for det nationale skovprogram
Se Skovforeningens målsætninger for de nationale skovprogram som regeringens vil fremlægge sidst i 2014.

27. marts 2014
Efter skovkredsmøderne om Danmarks nationale skovprogram
Skovforeningens 4 åbne skovkredsmøder trak i alt 230 deltagere til debat med Naturstyrelsen. På baggrund af møderne har Skovforeningen udpeget sine foreløbige målsætninger for skovprogrammet.