Åbent skovkredsmøde i Fynske Skovkreds 14. marts 2016

10. marts 2016
Per C. Christensen og Klaus Jørgensen, formand og næstformand for Fynske Skovkreds

Skovforeningen og Naturstyrelsen inviterer til åbent skovkredsmøde i Fynske Skovkreds - blandt andet om hvad EU’s tømmerforordning vil betyde for danske skovejere.

Mødet afholdes mandag 14. marts 2016 kl. 13.00-16.00 hos Centrovice, Damsbovej 11, 5492 Vissenbjerg.

Tilmelding nødvendig

Alle er velkomne, og der er gratis adgang, kaffe og kage.

Af hensyn til serveringen beder vi om tilmelding til ia@skovforeningen.dk senest 7. marts 2016.

1. Hvad betyder EU’s tømmerforordning (EUTR) for danske skovejere?

Naturstyrelsen er ved at lægge sidste hånd på vejledningen til skovejere om EU’s tømmerforordning efter den har været i høring fra 10. november 2015 til 5. januar 2016. På mødet præsenterer Naturstyrelsen vejledningen, og hvad kravene til et due diligence-system vil komme til at betyde for en dansk skovejer. Der vil være rig mulighed for at stille spørgsmål.

2. Dokumentation af bæredygtig flis

Skovforeningen orienterer om den nationale risikovurdering, som kan gøre det mindre bureaukratisk at afsætte flis i fremtiden.

3. Regeringens naturpakke og et nationalt skovprogram

Skovforeningen orienterer om hvad vi forventer at regeringen er på vej med af skovpolitik i dette forår - og hvad vi vil gøre ved det.

4. Skovens Dag 2016 og Genplant Planeten 2016

Skovforeningen orienterer om de to store arrangementer til formidling af skov, skovbrug og træ til voksne og børn. Og vi beder om maksimal opbakning fra de enkelt skovejendomme ved selv at afholde arrangementer.

5. Revision af FSC’s skovstandard

6. Juletræsdyrkerforeningens arbejde for at få flyttet ressortområde

7. Skovuddannelser og forskning

Skovskolen, København Universitet, præsenterer sin skovdriftsorienterede undervisning og praksisnære forskning. Skovskolen ønsker at høre skovbrugets og skovejernes udfordringer og behov for på den baggrund at kunne producere viden til gavn for skovbruget.

8. Næste møde