Åbent skovkredsmøde i Sydlige Jyllands Skovkreds 5. april 2016

9. marts 2016
Mogens Lunde,formand for Sydlige Jyllands  Skovkreds

Skovforeningen og Naturstyrelsen inviterer til åbent møde i Sydlige Jyllands Skovkreds - blandt andet om hvad EU’s tømmerforordning vil betyde for danske skovejere.

Mødet afholdes tirsdag den 5. april 2016 klokken 13.00 – 16.00 på Kirstinelyst, Frederikshåbvej 41, 7183 Randbøl.

Tilmelding nødvendig

Alle er velkomne, og der er gratis adgang, kaffe og kage. Af hensyn til serveringen beder vi om tilmelding til ia@skovforeningen.dk senest 29. marts 2016.

1. Hvad betyder EU’s tømmerforordning (EUTR) for danske skovejere?
Naturstyrelsen er ved at lægge sidste hånd på vejledningen til skovejere om EU’s tømmerforordning efter den har været i høring fra 10. november 2015 til 5. januar 2016. På mødet præsenterer Naturstyrelsen vejledningen, og hvad kravene til et due diligence-system vil komme til at betyde for en dansk skovejer. Der vil være rig mulighed for at stille spørgsmål.

2. Dokumentation af bæredygtig flis
Skovforeningen orienterer om den nationale risikovurdering, som kan gøre det mindre bureaukratisk at afsætte flis i fremtiden.

3. Regeringens naturpakke og et nationalt skovprogram
Skovforeningen orienterer om hvad vi forventer at regeringen er på vej med af skovpolitik i dette forår - og hvad vi vil gøre ved det.

4. Skovens Dag 2016 og Genplant Planeten 2016
Skovforeningen orienterer om de to store arrangementer til formidling af skov, skovbrug og træ til voksne og børn. Og vi beder om maksimal opbakning fra de enkelt skovejendomme ved selv at afholde arrangementer.

5. Skovuddannelser og forskning
Skovskolen, København Universitet, præsenterer sin skovdriftsorienterede undervisning og praksisnære forskning. Skovskolen ønsker at høre skovbrugets og skovejernes udfordringer og behov for på den baggrund at kunne producere viden til gavn for skovbruget.

6. Næste møde

7. Eventuelt.