Opfordring: Send kæber fra kronhjorte til Jægerforbundet

Ny forvaltningsplan for kronvildtet i Danmark er på vej. Skovforeningen opfordrer skovejerne til at bidrage til den frivillige indsamling af kæber fra nedlagte kronhjorte.

Der er en ny forvaltningsplan på vej for kronvildtet i Danmark. Når miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen løfter sløret for planen, vil det blive det tydeligt for enhver, at planen ikke er perfekt. Det kan den også umuligt være, for helt grundlæggende mangler der viden om den danske kronvildtbestand. Derfor bliver forvaltningsplanen efter al sandsynlighed også dynamisk med en høj grad af lokal indflydelse, og efter to år bliver forvaltningsplanen justeret og lavet om i det omfang, der er behov for det.

Uden supplerende viden bliver det imidlertid ikke muligt at udvikle og forbedre forvaltningsplanen, og det bliver ligeledes umuligt at konstatere, om den overhovedet virker. Derfor vil Danmarks Jægerforbund indsamle kæber fra nedlagte kronhjorte fra jagtsæsonen startende den 1. september 2016, og Skovforeningen opfordrer til at skovejerne bidrager til den frivillige indsamling.

Her er, hvad du skal gøre:

• Skær kæben af din nedlagte kronhjort. Se hvordan du gør her (PDF-fil).
  • Kog kæben af eller lad den indtørre.
  • Udfyld formularen her (PDF-fil).
  • Indsend kæbe og formular til Danmarks Jægerforbund, Molsvej 34, 8410 Rønde, att: Mads Flinterup.

Jægerforbundet vil efter aldersbestemmelsen sende resultatet til de enkelte indsendere.