Mountainbikespor: Minister vil se på ændring af regler

29. september 2016
Tanja B. Olsen, Dansk Skovforening

Skovforeningen skrev i slutningen af august til Miljø- og Fødevareminister Esben Lunde Larsen med opfordring til at se på adgangsreglerne og muligheden for at forbeholde særlige spor til mountainbikeryttere i skov.  På den måde kan vi sikre, at sådanne spor fortsat etableres og dermed løse nogle af konflikterne mellem skovens brugergrupper.

Ministeren er nu vendt tilbage og anerkender problemstillingen. Han har nu bedt Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning (SVANA) om at se på mulighederne og konsekvenserne af at ændre reglerne.

Emnet er på dagsordenen for Skovrådets møde i morgen, fredag den 30. august 2016. Ministeren har bedt SVANA om at inddrage synspunkter herfra i det videre arbejde.

Skovforeningen glæder sig over denne konstruktive tilgang og ser frem til resultatet af SVANA’s overvejelser.

Tidligere nyheder i sagen

21. september 2016
Må mountainbikespor ikke løse konflikterne?
SVANA mener at skovgæster må bruge mountainbikespor – med risiko for konflikter mellem gående og cyklister. Skovforeningen er uenig. Lederen fra Skoven 9, 2016.

31. august 2016
Myndighedernes tolkning sætter stop for nye MTB-spor (medlemsnyhed - kræver login)
Skovforeningen er uenige i myndighedernes tolkning af reglerne for offentlighedens adgang til særligt etablerede MTB-spor. Skovforeningen har skrevet til Miljø- og Fødevareministeren.

7. juli 2016
Er der almindelig offentlig adgang på et mountainbikespor?
Ja det er der - mener Naturstyrelsen, som netop har givet Skovforening deres fortolkning af adgangsreglerne. Skovforeningen er ikke enig i fortolkningen.