Få motion og spar penge – hent dit eget brænde

Der er både sparede penge, god motion og en hyggelig skovtur i udsigt, hvis man selv vil skaffe brænde til brændeovnen i sin lokale skov.

Vinteren kræver varme i hjemmet – og for brændeovnsejere kræver det brænde i ovnen.

Så hvis det begynder at tynde ud i brændeskuret og har du måske allerede spist lidt for meget her i julemåneden, er det måske værd at overveje en tur i den lokale skov.

Træ til brændeovnen kan nemt blive en dyr fornøjelse, hvis det skal købes og leveres, men der kan skæres meget af prisen, hvis du selv bruger tid i skoven på at skaffe dit brænde.

Spar op mod 80 procent

Mens købt og leveret brænde nemt kan koste op imod 1000 kroner per kubikmeter, så kan såkaldt sankebrænde – træ, du selv samler og henter direkte fra skoven – koste helt ned mod en femtedel af prisen. Det viser Dansk Skovforenings prisstatistik (figur 1)

Figur: Prisudvikling for bøgebrænde fra skoven inkl. moms.

Lidt dyrere er det, hvis du vil have samlet dit træ sammen, så du kun skal save og kløve selv i skoven. Men selv her kan prisen stadig ligge et godt stykke under det halve af færdigbehandlet brænde.

Har du oliefyr kan du spare op til 80 procent, hvis du vælger at skifte til brændeovn og sanket brænde.

Alt det kræver er en aftale med skovejeren af din lokale skov.
På Skovforeningens hjemmeside kan du nemt finde ud af, hvilke skove tæt på dig, der sælger træ til brænde.

Bor du ved en offentlig skov, kan du købe et såkaldt ’sankekort’ fra Naturstyrelsen.

Også et skridt for miljøet

At varme huset op med brænde er ikke bare en billig løsning – det kan også være en miljøvenlig en af slagsen. Især hvis du bruger en moderne brændeovn. Udover at de bruger op til 20 procent mindre brænde end ældre brændeovne, så udleder de gamle ovne også 3-5 gange så meget partikelforurening. Det har tal fra Miljøstyrelsen vist.

Derfor afsatte ministeriet sidste år en skrotningspulje på 45 millioner kroner, der skulle få flere danskere til at skifte deres gamle brændeovne ud med nye og mere miljøvenlige modeller, der samtidig er langt mere effektive end de gamle brændeovne. Det har været en stor succes og over 18.000 har allerede fået 2150 kr i skrotningspræmie for at skifte den gamle brændeovn ud eller skrotte den helt.

Du har en allersidste mulighed for at få del af puljen, hvis du har en brændeovn fra 1990 eller ældre. I så fald skal du blot skrive dig på ventelisten. Se hvordan på Miljøstyrelsens hjemmeside.

Sikkerheden skal være i orden

Selv om økser og motorsave er værktøj, du skal bruge med forsigtighed, så er det ikke farligt at sanke dit eget brænde i skoven. Du skal blot sikre at sikkerheden er i orden. Mange ulykker kan undgås ved blot at bruge ordentligt sikkerhedsudstyr og sørge for, at dit værktøj er godt vedligeholdt.

Branchemiljørådet (BAR) Jord til Bord har samlet en række let forståelige vejledninger i, hvordan du sanker sit eget brænde på en sikker måde og dermed mindsker risikoen for, at der går lemmer tabt til eksempelvis en dårligt vedligeholdt motorsav.

Skulle uheldet være ude, så er det stadig vigtigt at du har taget dine forholdsregler. Dele af arbejdsmiljøloven gælder nemlig også for privat arbejde i skoven. Overholder du ikke lovens krav til sikkerhed og adfærd, risikerer du at miste retten til forsikring, hvis noget går galt.