Minister ønsker fornuftige bæredygtighedskriterier for flis

17. november 2017
Tanja B. Olsen, Dansk Skovforening

Arbejdet med at fastsætte bæredygtighedskriterier for flis til energiformål fortsætter i EU og inden længe skal Ministerrådet fastsætte deres holdning til EU-Kommissionen forslag.

Skovforeningen er bekymrede for hvordan de nye bæredygtighedskrav for fast biobrændsel vil falde ud, da NGO'ere har kæmpet for at fjerne den risikobaserede tilgang og indføre forbud mod at bruge rundt træ til energiformål. En bekymring vi har rejst over for Energi-, forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholdt.

Det glæder os derfor at Lars Christian Lilleholdt i sit svar på vores henvendelse tydeligt understreger, at Danmark vil støtte EU-kommissionens forslag til bæredygtighedskriterier. Dermed støttes den risikobaserede tilgang som skovejerne i hele Europa har været med til at pege på som en fornuftig løsning.

Lars Christian Lilleholdt fremhæver endvidere at regeringen grundlæggende arbejder for at bæredygtighedskriterierne kommer til at understøtte et effektivt og transparent internationalt marked for handel med biomassebaserede brændsler, hvor der er ens regler og lige konkurrencevilkår i alle EU-medlemsstater.

Tidligere nyheder i sagen

30. oktober 2017
Forbedret forslag til bæredygtighedskriterier fra Miljøudvalget
Afstemning om bæredygtighedskriterier i EU parlamentets Miljøudvalg resulterede i en vigtig sejr, men tanker om topstyring af skovens produkter består.

11. oktober 2017
Skovbruget kræver fornuftige bæredygtighedskrav til flis
EU-Parlamentets arbejde med bæredygtighedskriterierne i direktivet om fornybar energi skrider fremad, men indholdet er desværre stadig ikke på sporet. Få status og tidshorisont.

21. august 2017
EU-krav til træflis kan spænde ben for den grønne omstilling
Varmeværker og kraftværker bruger stigende mængder af flis. Men EU-krav kan ændre denne udvikling. Lederen fra Skoven 8, 2017.