Natura 2000: Husk anmeldepligt for visse aktiviteter

9. december 2017
Tanja Blindbæk Olsen, Dansk Skovforening

Planlægger du skovninger særligt i løvtræ hen over vinteren? Og ligger din skov i et Natura 2000-område? Så skal du huske at anmelde aktiviteten til Miljøstyrelsen eller til kommunen inden du kan gennemføre dem.

Hvad skal anmeldes?

Ejere af skov i Natura 2000-områder skal anmelde en række aktiviteter til myndighederne inden de kan sættes i gang. Er din skov fredskovspligtig skal du anmelde til Miljøstyrelsen og er den uden fredskovspligt skal du anmelde til kommunen.

Følgende aktiviteter i fredskov kræver anmeldelse:
  • Renafdrift af løvskov.

• Plantning i løvskov.

• Fremme af nåletræer i løvskov.

• Nyetablering af intensiv pyntegrøntproduktion, juletræer mv., som kræver brug af gødning og pesticider.

• Opførelse af anlæg, der er nødvendige for erhvervet, f.eks. driftsbygninger (herunder boliger, skovveje, læggepladser mv.)

• Ændringer i afvandingsforholdene.
Er skoven ikke fredskovspligtig skal følgende aktiviteter anmeldes:
  • Tilplantning med juletræer og skov, flerårige energiafgrøder, levende hegn og lignende i fuglebeskyttelsesområder.

• Rydning af samt træartsskifte og plantning i løvskov.

• Ændring i tilstanden af søer, heder, moser og lignende, strandenge, strandsumpe, ferske enge og overdrev, der ikke opfylder størrelseskravet i § 3.

• Rydning af krat af havtorn, gråris og enebær samt skov af skovfyr på klitter.

• Etablering af anlæg, der er nødvendige for erhvervet, herunder veje.

• Etablering af ikkegodkendelsespligtige virksomheder i områderne, der kan medføre betydelige forstyrrelser (eksempelvis støj).
Myndighederne har efter skovejernes anmeldelse 4 uger til at beslutte sig for om den anmeldte aktivitet skal undersøges nærmere. Reagerer de ikke indenfor 4 uger, kan du gennemføre aktiviteten. Hvis myndighederne vurderer at aktiviteten kræver nærmere undersøgelser, kan de forlænge undersøgelsesperioden med op til 6 måneder.

Hvis myndighederne vurderer at aktiviteten ikke er forenelig med Natura 2000-beskyttelsen, kan de tilbyde ejeren en aftale eller pålægge ejeren den drift eller de andre foranstaltninger, der er nødvendige for at realisere Natura 2000-planen.

Gratis rådgivning i Skovforeningen

Skovforeningen yder gratis rådgivning til alle ejere med fredskovpligtige arealer i Natura 2000-områderne.

Husk anmeldeordningen hvis du vil afdrive dine løvtræarealer i et Natura 2000område.