Skovene kan gøre danskerne sundere

3. oktober 2006
Marie-Louise Bretner, Dansk Skovforening

28. september afholdt Indenrigs- og Sundhedsministeriet en konference om fysisk aktivitet og sundhed med overskriften ”Gang i Danmark – 2007”. Det er et projekt som ministeriet har sat i værk sammen med TrygFonden. Konferencen havde 250 deltagere hvoraf størstedelen kom fra kommunerne.

Konferencens sigte var at fremme fysisk aktivitet og sundhed i Danmark ved at inspirere og støtte kommuner, frivillige og organisationer, arbejdspladser, private aktører m.v. til aktiviteter der kan motivere befolkningen til at bevæge sig noget mere.

Skovforeningen deltog

Dansk Skovforening. Foto: Tanja Olsen, Dansk SkovforeningSkovforeningen deltog med en stand der præsenterede de private skoves tilbud om fysisk aktivitet og sundhed til befolkningen. Vi viste en række eksempler på eksisterende aftaler om fx øget adgang, ridestier, mountainbikeruter, kondistier, skovbørnehaver og hundeskove.

Hvis en kommune skal tilbyde fysisk aktivitet og sundhed til alle sine borgere, skal viften af tilbud være bred. Derfor er grønne omgivelser særligt værdifulde – de tilbyder psykisk velværd og sundhed oven i den fysiske aktivitet. Især i områder langt fra offentlig skov er de private skove en oplagt aftalepartner.

Skovforeningen formidler gerne kontakt mellem kommuner og skovejere. Og vi kan bidrage både med ideer til aktiviteter og med viden om juraen i aftaler mellem kommuner og skove.

Link:

Indenrigs- og Sundhedsministeriet's pressemeddelelse