Tysk storm - ingen betydning for skovejerne

20. januar 2007
Mikkel Holmstrup, Sekretær for Danske Skoves Handelsudvalg

Der har i torsdags været storm over Tyskland. Stormen har forårsaget mindre spredte fald i Nordtyskland, og dermed kan de danske skovejere ånde lettet op. Aktører i Handelsudvalget vurderer, at stormen ikke får konsekvenser for højkonjunkturen i det danske nåletræmarked.

I det midtvestlige Tyskland meldes der om skader på løv- og nåleskoven. Men afstanden til disse områder er så stor, at det ikke får konsekvenser for det danske marked, vurderer medlemmer af Handelsudvalget.

Det østrigske handelskammer har lavet en status over situationen og beretter, at de samlede skader er mindre, end man havde frygtet ud fra mediernes skildring af situationen.

De tyske savværker skærer samtidigt i et meget højt tempo. Produktionen i 1-4. kvartal af 2006 har ikke været højere i de seneste fem år. Samtidigt ruller papirmøllerne i øjeblikket med en god fart for at imødekomme den højkonjunktur, som industrien i øjeblikket oplever. Derfor er skaderne i det midtvestlige tyskland ikke kritiske.