46 skove siger velkommen på Skovens Dag søndag den 5. maj 2013

Se alle invitationerne. Der er vidt forskellige ting at vælge imellem. Og du kan deltage i konkurrencen om at fotografere temaet for årets Skovens Dag: ”Skovens plan: Den usynlige hånd på rattet”.

46 skovture

46 private og kommunale skove holder åbent hus på Skovens Dag søndag den 5. maj. Alle er velkomne til en dejlig dag i skoven hvor man oven i købet kan blive klogere på skovens dyrkning og natur og på de mennesker der driver skoven.

Se alle invitationerne på www.skovensdag.dk og på www.facebook.com/skovensdag . Der er vidt forskellige ting at vælge imellem – fra vandringer med skovejeren (velegnet til diskussionslystne voksne gæster) til store arrangementer med aktiviteter for hele familien.

MENINGEN MED SKOVENS DAG

Skovens Dag er den årlige invitation til danskerne om at se hvad skovbruget laver og hvorfor.

Der er nemlig et skævt forhold mellem skovbrugets og danskerne:

Næsten alle kender og elsker skoven og får nogle af deres bedste oplevelser i skoven. Men næsten ingen kender skovbruget eller ved hvad skovdrift betyder for skovens udseende, naturen, miljøet og skovgæsterne.

Og næsten ingen ved at skovenes træ er verdens mest miljøvenlige råstof og en nøgle til en fossilfri fremtid hvis træerne bliver fældet og skoven dyrket bæredygtigt.

Meningen med Skovens Dag er derfor at øge danskernes viden om skovbrug, glæde ved at bruge skoven og dialog med skovbruget.

Fotokonkurrence

Alle dagens gæster udfordres til at fotografere temaet for årets Skovens Dag: ”Skovens plan: Den usynlige hånd på rattet”.

Det er ikke så mystisk som det lyder. Næsten alle Danmarks skove har et formål og 10-100-årige planer for hvad der skal ske. Skovenes planer er usynlige for gæsterne, men planerne er overalt og styrer skovenes udseende.

Men hvordan fotograferer man det? Hvordan fotograferer man meningen med en skov, hvorfor den ser ud som den gør, og hvad der skal ske med den? Det er opgaven.

Bag Skovens Dag

Skovens Dag arrangeres af Dansk Skovforening og private og kommunale skove. Skovens Dag støttes af Nordea-fonden og G. B. Hartmanns Forskningsfond.

”Skovens Dag er en god mulighed for at opleve den nyudsprungne skov, møde skovens folk og få indsigt i, hvad der sker i skoven. Her produceres vores træ, men samtidig rummer skoven en rig natur og mangfoldige muligheder for aktivt friluftsliv”, siger Ulla Björnsson, sekretariatschef i Nordea-fonden som støtter aktiviteter der fremmer gode liv inden for sundhed, motion, natur og kultur.

Nordea-fonden støtter Skovens Dag 2013-2015 med 475.000 kr. G.B.Hartmanns Forskningsfond støtter med 400.000 kr.