Arrangementer landet over: Lær om skovbrug, friluftsliv og klima på Skovens Dag 7.maj

Pressemeddelelse: Søndag 7. maj er det Skovens Dag, hvor ca. 70 skove over hele landet byder velkommen med arrangementer for enhver smag. Igen i år kan man deltage i fotokonkurrencen og Den Store Danske Skovquiz.

Der vil være oplevelser for alle, når landets skove den 7. maj inviterer til Skovens Dag 2017. Folk kan se frem til alt fra adventurearrangementer og orienteringsløb til rolige familieskovture og madnørderi i det fri.

Skovens Dag arrangeres af Dansk Skovforening og private, kommunale og statsejede skove.
Dagen støttes af Nordea-fonden.

På søndag den 7. maj kan folk se skoven, som de aldrig har set den før, når skovejere og organisationer viser landets skovområder frem gennem masser af spændende arrangementer for både børn og voksne.

Man kan opleve alt fra træklatring, træfældning, orienteringsløb og bueskydning til hundeopvisninger, ridning, rollespil, guidede krydderijagter og madkurser over bål.

Uanset hvad man vælger, får man på denne dag en oplevelse, som man aldrig ville få på en skovtur på egen hånd. På Skovens Dags hjemmeside kan man løbende følge alle de arrangementer, der er at vælge imellem.

Fokus på at værne om miljø og natur

Hvert år stiller danske skovejere og andre organisationer op på Skovens Dag for at vise landets skove frem for befolkningen. Målet er at understrege, hvor vigtigt skovbruget og naturen er, og hvorfor vi alle har et ansvar for at passe på det.

”Selv om de fleste danskere kender og elsker skoven, så er det ikke mange, der kender ret meget til skovdriften, og hvad den betyder for skovens udseende, for naturen, for miljøet, og for skovens gæster. Det prøver vi med Skovens Dag at sætte et større fokus på”, fortæller Jan Søndergaard, der er direktør i Dansk Skovforening.

Derfor løber Skovens Dag 2017 også af stablen under temaet ”Skovens Energier”. I en tid, hvor menneskers forbrug af ressourcer er mere omdiskuteret end nogensinde, har skovens naturlige kraftværk nemlig en vigtig rolle at spille.

Udover at træ fra bæredygtigt skovbrug er en CO2-neutral energikilde og derfor et godt alternativ til fossile brændstoffer, så er skoven også en sund kilde til energi for os mennesker og et sted, hvor vi kan genoplade batterierne og finde overskud til hverdagen.

Rund fødselsdag i Danmarks største nye skov

Sidste år havde danske skovejere stablet arrangementer på benene i skove over hele landet, og også i år venter der danskerne masser af oplevelser. Blandt andet fejrer Naturstyrelsen og en række organisationer 50 års fødselsdag for Danmarks største nye skov, Vestskoven, på netop Skovens Dag.

Siden man i 1967 gik i gang med at plante en skov til den voksende befolkning på Københavns vestegn, er der blevet plantet omkring 3 millioner træer på det areal, der i dag er Danmarks tredje mest benyttede skovområde. Vestskoven strækker sig over hele fem kommuner – Albertslund, Høje Taastrup, Egedal, Glostrup og Ballerup.

”Skovens Dag har fokus på at komme ud og bruge landets skove, og den markerer vigtigheden af at værne om skov og natur. Det er præcis det, vi også gerne vil have fokus på i Naturstyrelsen og i Vestskoven, så det var helt oplagt at lægge fejringen der”, forklarer Stephan Springborg, der er naturvejleder i Naturstyrelsen.

Den runde fødselsdag fejres med et stort arrangement, der blandt andet bliver besøgt af miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen og borgmester Steen Christiansen.

Quiz og fotokonkurrence

Op til Skovens Dag 2016 blev Den Store Danske Skovquiz lanceret, og også i år får hele Danmark mulighed for at teste deres viden om landets skove og med lidt held vinde lækre præmier.

www.skovquiz.dk kan man svare på årets 10 spørgsmål om skovens liv og energier – og de klogeste hoveder er med i lodtrækningen om fem lækre Fjällräven rygsække til den næste skovtur.

Der er også præmier på højkant til dem, der tager deres kamera med ud under trækronerne på Skovens Dag. Her kan man nemlig deltage i den store fotokonkurrence, hvor der blandt andet er en lækker iPad Air 2 på højkant.

Fotokonkurrencen går ud på at fotografere årets tema, Skovens Energier. Jo bedre, man kan skildre skovens energier gennem sit billede, jo bedre chancer har man for at vinde en præmie.

Fotos og plakat

Vi stiller fotos til rådighed for pressen til omtale af Skovens Dag. Se og hent dem på Skovens Dags hjemmeside.

Tegneserietegneren Frank Madsen har desuden lavet en flot plakat Skovens Dag. Hent plakaten.