Certificering af statens skove tæt på at være afsluttet

Der har i lang tid været pres fra de grønne organisationer for at certificere statens skove efter FSC ordningen. Miljøministeren besluttede i efteråret 2004 at lade 2 distrikter – Fussingø og Kronborg – certificere efter både PEFC og FSC ordningerne. Målet er i længden at alle statens skove skal certificeres.

Det er NEPCon som udfører de to certificeringer i samarbejde med BMG Trada (PEFC) og Rainforest Alliance (FSC). På NEPCon’s hjemmeside kan man læse om processen, hvor bl.a. alle med interesse i skovdriften på de to distrikter opfordres til at komme med kommentarer.

Skovforeningen følger processen tæt og vil deltage som observatører under den praktiske evaluering i felten. Skovforeningen håber stadig at dobbeltcertificering vil skabe overblik over ligheder og forskelle på de to ordninger – både hvad angår økonomi og systemernes krav til skovdriften. Selv om der af politiske årsager, de to systemer i mellem, er lang vej til en gensidig anerkendelse, kan projekter som dette måske være et skridt i den rigtige retning.