Den Store Danske Skovquiz på Skovens Dag

Pressemeddelelse: Søndag 1. maj er det Skovens Dag. Op til 70 skove over hele landet siger velkommen med vidt forskellige arrangementer for enhver smag. Og som noget nyt kan hele Danmark deltage i Den Store Danske Skovquiz.

Søndag 1. maj er det Skovens Dag. Op mod 70 skove over hele landet siger velkommen med vidt forskellige arrangementer for enhver smag. Og som noget nyt kan hele Danmark deltage i Den Store Danske Skovquiz.

På Skovens Dag er store arrangementer med fx træklatring, træfældning, orienteringsløb, bue-skydning, hundeopvisning, ridning, dyrehaver, rollespil, snobrød over bål og meget mere. Og der er vandreture med skovejeren hvor man kan tale om hvordan skoven bliver dyrket og hvad der skal ske med den.

Uanset hvad man vælger, får man på denne dag en oplevelse som man ikke får på en skovtur på egen hånd.

www.skovensdag.dk kan man se alle de arrangementer der er at vælge imellem.

Den Store Danske Skovquiz

Som noget nyt kan hele Danmark deltage i Den Store Danske Skovquiz i anledning af Skovens Dag.

www.skovquiz.dk kan man fra 25. april svare på 10 spørgsmål om Danmarks skove og med lidt held vinde en god rygsæk til den næste skovtur. Ingen levende dansker kan svare på alle 10 spørgsmål på stående fod, men med hjælp fra fx www.skoven-i-skolen.dk kan man komme i mål.

Fotokonkurrence

Tag dit kamera med på Skovens Dag. Så kan du deltage i fotokonkurrencen og vinde en iPad, en kikkert med fuglebog og et trangiasæt.

Fotokonkurrencen går ud på at fotografere årets tema – Skovens Liv. Gode ideer til et godt fotografi får man måske ved at tale med arrangøren og de andre skovgæster om fx skovbrugets daglige arbejde, skovens planter og træer som kilden til alt liv i verden, skovens dyre- og planteliv, bio-diversitet og friluftsliv.

Jo bedre man kan fotografere skovens liv, jo bedre chancer har man for at vinde en præmie.

Du kan også bare deltage med et smukt skovfoto. Se de nærmere regler for fotokonkurrencen.

Meningen med Skovens Dag

Skovens Dag er den årlige invitation til danskerne om at se hvad skovbruget laver og hvorfor.

Der er nemlig et skævt forhold mellem skovbrugets og danskerne: Næsten alle kender og elsker skoven og får nogle af deres bedste oplevelser i skoven. Men næsten ingen kender skovbruget eller ved hvad skovdrift betyder for skovens udseende, naturen, miljøet og skovgæsterne.

Og næsten ingen ved at skovenes træ er verdens mest miljøvenlige råstof og en nøgle til en fossilfri fremtid hvis træerne bliver fældet og skoven dyrket bæredygtigt.

Meningen med Skovens Dag er derfor at øge danskernes viden om skovbrug, glæde ved at bruge skoven og dialog med skovbruget.

Bag Skovens Dag

Skovens Dag arrangeres af Dansk Skovforening og støttes af Nordea-fonden.

”Skovens Dag er en god mulighed for at opleve den nyudsprungne skov, møde skovens folk og få indsigt i, hvad der sker i skoven. Her produceres vores træ, men samtidig rummer skoven en rig natur og mangfoldige muligheder for aktivt friluftsliv”, siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden som støtter aktiviteter der fremmer gode liv inden for sundhed, motion, natur og kultur.

Nordea-fonden støtter Skovens Dag 2016-2018 med 1.480.000 kr.

Fotos og plakat

Vi stiller 6 fotos til rådighed for pressen til omtale af Skovens Dag.

Tegneserietegneren Frank Madsen har lavet en flot plakat til Skovens Dag.

Yderligere oplysninger

• Dansk Skovforening: Kommunikationschef Martin Einfeldt, 6170 8042, me@skovforeningen.dk
  • Nordea-fonden: Kommunikationschef Tine Wickers, 3333 5770, tw@nordeafonden.dk
  • www.skovensdag.dk