Døende larve vinder Skovens Dag fotokonkurrence

Fantastisk vinderbillede fra Skovens Dags fotokonkurrence - og 482 andre skønne billeder. Se det hele.

Skovens Dag søndag 1. maj satte flere rekorder: Der var cirka 30.000 gæster (det højeste antal i mange år) på de 78 arrangementer (det højeste nogensinde). Og 483 billeder (også det højeste nogensinde) blev indsendt til fotokonkurrencen over temaet “Skovens Liv”.

Vinderbilledet: To skovmyrer samarbejder om at dræbe en larve

Vinderbilledet blev indsendt af Kasper Malmberg. Billedet er taget i Høstemark Skov ved Lille Vildmose i Storvorde. Kasper siger selv:

“Ideen med billedet var at vise at naturoplevelser ikke altid behøves at være store eksotiske øjeblikke, med elefanter, havørne eller sjældne sommerfugle, men at man i det helt banale og lige “fornæsen-nære” natur, som et par røde skovmyrer, også finder fantastiske oplevelser. Man behøves ikke rejse langt for disse oplevelser, man skal bare gå ud og kigge ned.”

Og det får han i den grad vist med det imponerende billede af de to skovmyrers fantastiske samarbejde om at nedlægge larven. Billedet viser på fineste vis de til tider dramatiske øjeblikke, der udspiller sig blandt skovens liv lige her i den danske skovbund.

For den flotte fotografiske præstation bliver fotografen belønnet med en iPad mini 4, lige til at tage i lommen på den næste skovtur.

2. plads: Vilmer og salamanderen

Billedet er indsendt af Jonas Højbjerg Hansen, der var til Skovens Dag i Bøllemosen i Jægersborg Hegn. Han fortæller selv følgende fine historie om billedet:

”Vores lille familie sammen med mormor og morfar tog ud til skovens dag ved Jægersborg Hegn. En af de aktiviteter vi havde glædet os allermest til var at fange haletudser, og det var derfor en glædelig overraskelse. at man også kunne fange salamandere. Salamandere er uomtvisteligt endnu mere spændende at fange end haletudser. Men det var ikke kun salamandere der blev fanget. Alle levende dyr, der lever i bøllemosen blev undersøgt nøje og identificeret via det smarte kort over dyr som skovens dag stillede til rådighed. Vi endte op med at undersøge mosens dyr i over 1 time. Og jeg tror ærlig talt at femårige Vilmer kunne være blevet ved indtil aften.

Motivet blev udvalgt blandt mange billeder denne dag, da det både viser noget af skovens liv og portrætterer det spændende ved at kunne undersøge det helt tæt på. Skovens dag handler jo både om det naturlige liv i skoven, og mennesker der undersøger og nyder dette liv.”

Og det er nemlig præcis det Skovens Dag handler om, hvilket billedet så fornemt illustrerer.

Fotografen bliver belønnet med en kikkert og en fuglebog. Så kan fuglene måske blive Vilmers næste projekt.

3. plads: Storm gennem hullet

Billedet her er uploadet til instagram med hashtagget #skovensdag2016 og er taget af Brian Baltzer. Motivet er fanget i Jægersborg Dyrehave. Brian siger selv om billedet:
”Drengen på billedet er min ældste søn, Storm. Alle mine tre børn elsker, at være ude i naturen, hvor der er mere plads og højt til himlen, da vi til dagligt bor fem mennesker i en treværelses lejlighed på Bryggen.”

Det flotte billede bliver præmieret med et Trangia stormkøkken klar til at tage med på den næste skovtur.

Den Store Danske Skovquiz

Den Store Danske Skovquiz blev afholdt for første gang i forbindelse med Skovens Dag. Ti spørgsmål testede gæsternes viden om de danske skove og skovens liv. Quizzen blev besvaret af 824 gæster og blandt dem med ti rigtige, blev der udtrukket fem vindere, der alle er blevet ejere af en ny lækker Räven rygsæk fra Fjällräven.

Vinderne af quizzen er Finn Haagensen,  Andreas Strøm Hansen, Niclas Bentsen, Lena-Liv Bøgsted og Thomas Mikkelsen.

Bag Skovens Dag

Skovens Dag arrangeres af Dansk Skovforening i samarbejde med de kommunale, statslige og private skovejere, samt en lang række lokale foreninger med aktiviteter i skovene.

Skovens Dag støttes økonomisk af Nordea-fonden.

Yderligere oplysninger

Kommunikationschef i Dansk Skovforening, Martin Einfeldt, me@skovforeningen.dk, mobil 6170 8042.