Enhedslisten foreslår allemandsret i de private skove under Corona-krisen

Skovene får besøg som aldrig før og med udsigt til at mange danskere skal holde sommerferie i Danmark foreslog Enhedslisten i går, at der skal indføres en prøve-periode under Corona-krisen med allemandsret i de private skove.

TV2- bragte et indslag i nyhederne.

Heldigvis er miljøminister Lea Wermelin skeptisk over for forslaget og nævner specifikt, at det er et meget vidtgående forslag, og at det ikke er noget hun vil indføre uden først at have dialog med Dansk Skovforening.

Ideen om en allemandsret får hos de fleste tankerne hen på Sverige. Og det er ikke reelt at sammenligne forholdene i Sverige med dem i Danmark. Fx er en væsentlig faktor at Sverige har fem gange så meget areal pr. indbygger og langt større skoveområder.

Det er dog langt fra første gang at forslaget om allemandsretten i Danmark bliver luftet.

Vi mener, at der er andre og bedre muligheder for at sikre befolkningen gode oplevelser i skoven fx gennem aftaler med ejerne. Læs mere i lederen fra Skoven maj 2019.