Er det ikke forkert at fælde træer?

I tvivl? Ny tegnefilm giver dig svaret på 2 minutter.

Et spørgsmål som de fleste skovejere er stødt på, enten fra skovens gæster, til familiemiddage eller på date, er: Er det ikke synd at fælde skovens træer?

Svaret på spørgsmålet kan hurtigt blive langt og teknisk, og afhængig af situationen kan du komme til at dræbe familiefesten, få daten til at flygte eller komme til at bruge alt for meget af arbejdsdagen på at forklare, hvordan bæredygtig skovdrift hænger sammen.

Hjælp at hente i ny tegnefilm

Til alle der savner et kort og pædagogisk svar, er der nu hjælp at hente i tegnefilmen: ”Er det forkert at fælde træer”.

Historien er fortalt på 2 minutter. Når skoven vokser lagres CO2 i levende træ, og når træerne fældes lagres CO2 i træprodukterne. Træprodukterne kan substituere materialer, der har høj CO2-udledning. Træ kan genanvendes, og små udtyndingstræer og affaldstræ kan bruges til opvarmning. Dyrket skov er med til at dæmpe klimaforandringerne.

Filmens budskabet er vigtigt for omverdenens forståelse af den dyrkede skovs værdi for samfundet. Derfor: Del filmen alt det, I overhovedet kan. Og husk de korte pointer til næste gang du skal i skoven, til familiemiddag eller på date.

Om filmen

Filmen er produceret af HedeDanmark, der også er med i Partnerskabet for ansvarlig træbiomasse og bakkes op af en stor gruppe af virksomheder og organisationer der arbejder med træ, træprodukter og energi herunder Dansk Skovforening.