Folketingshøring om multifunktionalitet i skovene

Miljø- og Fødevareudvalg har afholdt høring om blandt andet skovene og deres erhvervsmæssige funktioner og ydelser til fremtidens velfærd og om hensynene til skovens biodiversitet. Se video med Skovforeningens indlæg og paneldebatten med politikerne.

Den 7. april 2016 holdt Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg en høring på Christiansborg om multifunktionalitet i det danske landskab. Den første del af programmet handlede om skovene og deres erhvervsmæssige funktioner og ydelser til fremtidens velfærd og om hensynene til skovens biodiversitet. Teknologirådet havde skrevet dette oplæg   (PDF-fil) til høringen.

Jan Søndergaard præsenterede Skovforeningens synspunkter om fremtidens brug af skovene og behovet for en samlet skovpolitik som grundlag for at politikerne fx kan beslutte skovenes bidrag i den kommende naturpakke.

Direktør Jan Søndergård præsenterede Skovforeningens synspunkter.

Skovforeningen tror ikke at det er en rigtig løsning at udtage meget store dele af de danske skove til at løse ensidige hensyn. Vi tror på en flersidig anvendelse af skovene hvor skovejerne både producerer træ, tager naturhensyn og skaber gode rammer for friluftslivet. Se indlægget og paneldebatten med politikerne på Folketingets hjemmeside. Indlægget begynder 10 minutter og 53 sekunder inde i transmissionen.