Hvad er meningen med Skovforeningen?

Bestyrelsen vil formulere Skovforeningens vision, mission og værdigrundlag.Det bliver de vigtigste retningslinier når ressourcerne skal prioriteres.

En stribe grundlæggende spørgsmål dukker ofte op i debatter mellem medlemmerne og i Skovforeningens bestyrelse:

• Skal Skovforeningen koncentrere sig om at være skovejernes politiske forkæmper?
  • Skal Skovforeningen også hjælpe skovejerne til at udvikle deres forretning?
  • Skal Skovforeningen også hjælpe skovejerne til at få større glæde af deres skove, uanset om der er god forretning i det?
  • Skal Skovforeningen også hjælpe omverdenen til at få større glæde af medlemmernes skove? Eller af alle Danmarks skove?
  • Hvordan skal Skovforeningen prioritere mellem sine mulige opgaver?
  • Hvordan skal Skovforeningen sikre sig politisk styrke over Folketinget?
  • Hvordan skal Skovforeningen sikre sig faglig styrke over skovejere, myndigheder og grønne organisationer?
  • Hvordan skal Skovforeningen sikre sig økonomi til at få sit arbejde til at fungere?

Bestyrelsen vil nu formulere Skovforeningens vision, mission og værdigrundlag. Det bliver de vigtigste retningslinier når Skovforeningen skal prioritere sine ressourcer til konkrete opgaver. En stærk vision er også god for andre vigtige formål – fx at hverve medlemmer, at få politisk lydhørhed, at bygge og vedligeholde alliancer samt at rekruttere de bedste medarbejdere.

Vi præsenterer her  (pdf-fil) bestyrelsens forslag som vi ønsker at diskutere med medlemmerne på efterårets skovkredsmøder. Vi håber at mange medlemmer vil deltage i debatten.