Invitation til 50 ualmindelige skovture på Skovens Dag

Der er vidt forskellige arrangementer at vælge imellem på Skovens Dag søndag den 4. maj. Uanset hvad man vælger, får man på denne dag en oplevelse som man ikke får på en skovtur på egen hånd.

På Skovens Dag søndag den 4. maj inviterer skovbruget alle og enhver ud i de mest fantastiske forårsgrønne skove man kan opleve i Danmark.

Der er vidt forskellige arrangementer at vælge imellem: Tag hele familien med til store arrangementer med fx træklatring, træfældning, orienteringsløb, bueskydning, hundeopvisning, ridning, dyrehaver, rollespil, snobrød over bål og meget mere. Eller gå en tur med skovejeren og tal om hvordan skoven bliver dyrket og hvad der skal ske med den.

Uanset hvad man vælger, får man på denne dag en oplevelse som man ikke får på en skovtur på egen hånd.

www.skovensdag.dk kan man se de 50 arrangementer der er at vælge imellem. Samme sted kan man læse om fotokonkurrencen hvor man kan vinde kameraer fra Olympus ved at fotografere årets tema “Skovens Folk”.

Læs mere om hvem og hvad skovens folk er på www.danskskovforening.dk/media/tema-skovens-dag-2014.pdf

Skovens folk er også gæsterne

Nogle fakta fra Skov & Landskab, Københavns Universitet:
  • Det samlede antal besøg i Danmarks skove er cirka 70 millioner pr. år, svarende til 13 besøg pr. dansker. pr. år i gennemsnit. Et besøg varer cirka 1,5 time.

• 88 % af alle danskere er i skoven mindst én gang om året.

• Kort og let adgang til skovene har stor betydning for om folk kommer derud.

• Mænd 61-78 år er 4 gange så ofte i skoven som kvinder 16-20 år.

• Hundeejere er 2,5 gange så ofte i skoven som andre.

• Traditionelle og store brugergrupper er fx jægere, ryttere, ornitologer/botanikere og spejdere. Nye store brugergrupper er mountainbikere, stavgængere og rollespillere.

Baggrund

Skovens Dag er den årlige invitation til danskerne om at se hvad skovbruget laver og hvorfor.

Der er nemlig et skævt forhold mellem skovbruget og danskerne: Næsten alle kender og elsker skoven og får nogle af deres bedste oplevelser i skoven. Men næsten ingen kender skovbruget eller ved hvad skovdrift betyder for skovens udseende, naturen, miljøet og skovgæsterne. Og næsten ingen ved at skovenes træ er verdens mest miljøvenlige råstof og en nøgle til en fossilfri fremtid hvis træerne bliver fældet og skoven dyrket bæredygtigt.

Meningen med Skovens Dag er derfor at øge danskernes viden om skovbrug, glæde ved at bruge skoven og dialog med skovbruget.

Skovens Dag arrangeres af Dansk Skovforening og private og kommunale skove. Skovens Dag støttes af Nordea-fonden og G. B. Hartmanns Forskningsfond.

”Skovens Dag er en god mulighed for at opleve den nyudsprungne skov, møde skovens folk og få indsigt i, hvad der sker i skoven. Her produceres vores træ, men samtidig rummer skoven en rig natur og mangfoldige muligheder for aktivt friluftsliv”, siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden, som støtter med 475.000 kr.

Yderligere oplysninger og fotos